søndag 11. november 2012

E.Cline - Ready Player One

Året er 2044 og jorda er blitt et ubeboelig sted, der fattigdom og pågående energikrise bidrar til en hel befolknings virkelighetsflukt. Wade Watts bor med tanten i en trailerpark der vognene er stablet i høyden, og som brorparten av de andre på planeten, drømmer han om en vei ut av fattigdom og elendighet. Han bruker hver våkne time i OASIS, et virituelt utopi - der du kan være hvem du vil og reise hvor du vil. Han går på skole i OASIS, møter venner og forelsker seg. Mindre oppslukt blir han ikke når en av grunnleggerene bak OASIS dør, og etterlater seg en svimlende formue og aksjemajoritet i OASIS til første spiller som finner tre nøkler som leder dem til et egg. For å finne nøklene kreves omfattende kunnskap om populærkulturen fra 80-tallet, - grunnleggerens egen ungdomstid. Dette gir 80-tallet en ny vår, også i det virkelige liv. Ingen hadde vel trodd at det kuleste man kunne ha i 2044 var hockey-sveis og A-ha-musikk. Dystopi indeed.



Forfatter: Ernest Cline

Tittel: Ready Player One (2011) - Publisert i Norge av Vendetta Forlag.

Soundtrack: Michael Jackson - Beat it.

Trivialia: Dette er ganske sykt! I likhet med handlingen i boken har Cline gjemt et "Egg" i boken. Om leserene kan finne de skulte ledetrådene vil det lede dem til det første av tre spill-utfordringer. Første person til å fullføre alle tre utfordringer vinner en 1981 DeLorean, lik den hovedpersonen i boken har!

I et nøtteskall: Det hele er litt Willy Wonka møter the Matrix. Hele verden er på egg-jakt i et altomfattende spill fylt til randen av 80-talls referanser. Individet mot røkla og ikke minst den onde gigant-bedriften.

Favorittutdrag:
"Alle på min alder husker hvor de var, og hav de gjorde da de først hørte om konkurransen. Jeg satt i skjulestedet mitt og så på tegnefilmer da nyhetssaken dukket opp i videostrømmen min og annonserte at James Halliday hadde dødd i løpet av natten."

"Jakten, som konkurransen ble kjent som, fant raskt veien inn i den globale kulturen. Som å vinne lotteriet ble det å finne Hallidays påskeegg en populær fantasi blant både voksne og barn."

"Halliday hadde gjort det. Det var en grunn til at han hadde markert disse bokstavene. Det viste seg å være ett hundre og sytten av disse hakkete bokstavene utover i boka. Ved å skrive dem ned i rekkefølgen de dukket opp, oppdaget jeg at de ble til noe. Jeg døde nesten av spenning da jeg skrev dem ned i gralboka mi:
Kobbernøkkelien venter sin oppdager
I et gravkammer fylt av grusomheter
Men du har mye å lære
Hvis du ønsker å være
På poengtavlas topp med ære"

Tanker i ettertid: Jeg spiller ikke, jeg er heller ikke særlig glad i 80-tallet (som Icona Pop synger på radioen om dagen: I'm a nineties bitch). Likevel, denne boken fikk meg helt hekta. Jeg klarte ikke å legge den fra meg, selv om jeg forstår den nok er skrevet for et publikum som er yngre og mer inn i spill enn meg evt. 80-talls nostalgikere som jo stort sett er litt eldre igjen. Jeg vil anbefale de som kan, å lese den på engelsk - for en del av referansene og slangen ungdommene i mellom blir litt kleine når de oversettes til norsk. Jeg har ikke vært så oppslukt av en bok siden jeg leste The Hunger Games (Dødslekene).

Anbefales: Spillere i alderen 12-40, nerder som vil ta alle referansene og alle andre som vil ha litt spenning.

Karakter: C

4 kommentarer:

  1. Interessant at bilen som forfatteren premierer bort er av samme merke som bilen i "Back to the future" - for oss som (så vidt) husker 1985 :)

    SvarSlett
  2. Denne har jeg stående i bokhyllen og der har den stått ganske lenge. Trenger virkelig bøker jeg ikke kan legge fra meg nå, så takk for fin omtale som ga meg lyst til å plukke opp denne ganske kjapt. Skal si du skriver mange omtaler for tiden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er en fin todagersaffære når du trenger litt enkel spenning. Jada, her går det unna om dagen - men det kan liksom aldri gå fort nok heller...

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS