torsdag 15. november 2012

Kunsten å pendle: hva leser folk på toget


Jeg er pendler. Det betyr stort sett at jeg sitter halvveis oppå fanget til sidemannen i NSB sine nye Flirt tog. På dager jeg er trist og trenger en klem, er det helt greit. Stort sett trenger jeg ikke en klem. Jeg leser på toget, det ser jeg også en del andre gjør. Det må da være greit å gjøre seg noen observasjoner, tenker jeg – men jeg føler meg likevel litt creepy når jeg skriver ned titlene jeg observerer rundt meg.

En litt sliten mor leser Fifty Shades of Grey. Jeg tenker jeg kanskje ville lest den hjemme heller enn offentlig, men hei. Noen takler "kinky fuckery" uten å rødme også ute blant folk. Ovenfor henne sitter en mann i midten av 40-årene. Hadde det ikke vært for den store skinn-vesken ville jeg tenkt han kanskje jobbet på IT-support, nå lener jeg litt mer mot regnskap. Han leser en tegneseriebok med tittelen Salaryman in Japan – Japan in your pocket series (no.8). Salaryman brukes i Japan om kontormedarbeidere ansatt i større selskap eller statlige foretak. Media portretterer ofte "the salaryman" som en person som mangler initiativ og originalitet – en avstumpet karakter som lever for jobben. På bakgrunn av dette bildet, mener noen at det Japanske samfunnet kan ha noen vegringer mot å hjelpe "the salaryman" med hans emosjonelle problemer, noe som ofte leder til klinisk depresjon og selvmord. Kanskje revisoren forsøker å se seg selv i lys av en annen kultur, tenker jeg. Ovenfor meg sitter en klassisk pen jente på min egen alder. Hun leser Malcom Gladwells "Outliers: the story of success" – en bok som skal forklare hvorfor noen oppnår suksess og andre ikke. Forfatteren er den samme som har skrevet "Tipping Point" som sjefen min nylig har anbefalt meg, og "Blink: the power of thinking without thinking" som kjæresten min snakket varmt om for en stund siden. I Outliers forklarer Gladwell hva som gjør de smarteste, mest suksessfulle og kjente annerledes enn andre. Han mener vi vier personlighet for mye oppmerksomhet og overser forklarende faktorer som kultur, familie, generasjon og oppdragelse. Han forklarer hemmeligheten bak softwarebillionærer, hva som kreves for å bli en fantastisk fotballspiller, hvorfor asiatere er flinke i matte og hva som gjorde Beatles til verdens største band.

Leser du på vei til jobb? Hva slags bøker velger du når du skal pendle?

7 kommentarer:

  1. En av de (få) tingene jeg savner med å togpendle er lesemulighetene. Jeg fikk lest mye mer da enn det jeg gjør nå. Nå går jeg til jobb, og jeg har ikke gått og lest siden den gangen jeg snublet og ramlet så lang jeg var i gata...

    SvarSlett
  2. Ser for meg deg som går og leser, det er veldig Belle (fra Skjønnheten og Udyret). Husker jeg så den filmen som liten og gikk rundt med bok overalt for å være som henne, haha. Ja, det er fint å lese på toget - liker å starte dagen med skjønnlitteratur :)

    SvarSlett
  3. Jeg pendler også. Hater det i grunn, men greit å få lest litt, ja. Leser kun skjønnlitteratur egentlig, nettopp ferdig med Catcher in the Rye:) Andre bøker jeg har lest i høst er The Causal Vacancy, Ildfuglen, The Perks of Being a Wallflower, Persuasion m.fl, vært en fin lesehøst egentlig! Hva leser du da?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh, Catcher in the Rye - har du anmeldt den på bloggen? Så bra du har hatt en fin lesehøst! Akkurat nå leser jeg Metro 2033 og Gjøkeredet.

      Slett
  4. Innlegget ditt minner meg om: http://undergroundnewyorkpubliclibrary.com/. Det er virkelig fascinerende å se hva folk leser på toget/bussen, og lage sine egen historier rundt.

    Når jeg pendlet prøvde jeg en periode å ha en bok jeg kun leste på toget, men det gikk ikke så bra: hele leseropplevelsen ble preget av tidlig morgener og sure betjenter. Ellers synes jeg lesebrett er gullende godt når man pendler.

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig! Den har jeg ikke sett før - men skal følge med fremover.
      Lesebrett er fantastisk, liker også anonymiteten av at andre ikke kan se hva jeg leser (særlig da jeg leste Fifty shades of Grey)- samt det at jeg kan ha med meg hele bokhylla uten at det veier noe særlig. Leser du på Kindle?

      Slett
  5. Åh, det er noe eget med å pendle. Jeg kan ikke si at jeg direkte savner det, men man får mye lesetid, og andre gode historier :P

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS