onsdag 17. oktober 2012

Vinner av Man Bookerprisen - Hilary Mantel



Hilary Mantel ble den stolte vinner av Man Bookerprisen. Juryen startet med hele 145 bøker, Mantel gikk videre til longlisten, før hun også klarte hoppet til shortlisten. Bøkene på shortlisten ble lest av juryens medlemmer minst tre ganger hver. Jeg kan ikke få formidlet tilstrekkelig sympati for de som måtte lese Umbrella mer enn en gang. Jeg jobber fortsatt med å komme meg etter en gjennomlesning. Sammen med en gjeng eminente bokbloggere har jeg forresten lest alle bøkene på shortlisten, og er det en ting jeg kan si sikkert er det at konkurransen Mantel møtte var hard!

Perhaps the real object of envy is not the winner – she thoroughly deserves her triumph – but the readers who have yet to open Bring Up the Bodies. They have just won a prize too. (www.manbookerprize.org)

Mantel blir den tredje forfatteren etter Peter Carey og J.M Coetzee som vinner prisen to ganger, men hun er også den første til å vinne med en oppfølger (Wolf Hall vant som tidligere nevnt i 2009), og til å vinne to ganger så hyppig. Siden det er en bok til i vente i Wolf Hall triologien skal vi ikke se bort fra at Mantel kan bli første til å vinne tre Man Booker priser.

Min anmeldelse av Bring up the Bodies finner du her. Jeg hadde Swimming Home som min personlige vinner, men hadde Bring up the bodies på en delt andreplass med The Lighthouse.

Juryen har også en fin trøst til de som ikke vant denne gangen;

This is not the end of the process, however. For Hilary Mantel it is the moment of coronation before she confronts the wider horizons that have suddenly opened up before her. For the other shortlisted authors who came so agonisingly close they have the knowledge that every publisher in the land will bite their hand off for the chance to publish their next book and that, whatever they write, they will have a wide and eager audience. Their names are now known to readers who may have had no idea of them only a few months ago.
De har helt rett - det å lese bøkene på Shortlisten har vært en gave, og hver og en av bøkene har satt igjen et inntrykk. Jeg tar meg selv i å grunne over flere av dem med jevne mellomrom.



4 kommentarer:

  1. Fantastisk morsomt å ha lest Shortlist bøkene sammen med deg, selv om jeg bare greide fire. Imponerende at du fikk lest dem på så kort tid..og du har skrevet med så mye humor om bøkene -- kjempebra!

    Swimming Home er en bok som virkelig har vokst på meg siden jeg leste den, og jeg har skikkelig lyst å lese den om igjen. Den var spennende og veldig interessant.

    Etter de fire jeg leste, syns jeg Mantel fortjente seieren...men jeg har Nacropolis og The Lighthouse til gode. Jeg likte jo Umbrella veldig godt etterhvert, men de første hundre sidene var jo helt sprøe, slet ganske mye der.

    Gleder meg til å se hva du skal lese fremover :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, veldig artig å ha lest Shortlistbøkene med deg også, har fått mye ut av å lese dine anmeldelser underveis! Jeg er enig i at det var en velfortjent seier til Mantel.

      Slett
  2. Jeg håpet at Hilary Mantel skulle få prisen, og det er av rent egoistiske grunner da jeg har Ulvetid. Må se å få lest den snart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Grunn god som noen det, kos deg med Ulvetid!

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS