torsdag 11. oktober 2012

Mo Yan fra Kina fikk Nobelprisen i litteratur

...tipper Kina er mer fornøyd med den enn fredsprisen Liu Xiaobo mottok i 2010.

Uansett, vinneren ble Mo Yan, som jeg helt ærlig må innrømme aldri å ha hørt om. Ikke tro jeg tolker det negativt, det betyr bare at jeg har enda en talentfull forfatters verk å utforske.



Mo Yan kan jo tyde på at Nobelkomiteen vektla følgende kriterier ( i tillegg til et fantastisk talent, selvsagt):

  • Livslang tjeneste (omfattende forfatterskap)
  • Stort språkområde (hello China...)
The Guardian har laget en reportasje om Mo Yans beste bøker, dersom du har tenkt til å utforske litt.

5 kommentarer:

  1. Jeg har kun lest "Livet og døden tar rotta på meg" av Mo Yan, og den ble ingen favoritt (miniomtle:http://bokboble.wordpress.com/2011/11/13/livet-doden-og-kina/). Har også prøvd meg på puppeboka et par ganger uten hell (kom aldri forbi side 10, glemte at jeg leste den, osv osv). Nå føler jeg nesten at jeg må gi mannen en ny sjanse (samtidig som en stemme inni meg sier; av alle kinesere, hvorfor måtte HAN få prisen?).

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo ikke sånn at du må gi han en ny sjanse, syntes jeg. Du har jo forsøkt, selv om jeg syntes den boken der han fødes som esel på sin tidligere gård høres artig ut. I allefall i plottet, utførelsen vet jeg ikke så mye om. Leste omtalen din - den var veldig bra. Hvilken kinesisk forfatter ville du valgt ut til å få prisen?

      Slett
  2. Jeg tenker Gyldendal må være veldig glade, for alle vinnerne av prisen de siste årene har sine norske utgaver utgitt hos nettopp Gyldendal :) Også sier det kanskje også litt at dette er et forlag med teft!

    SvarSlett
    Svar
    1. Og med teft mener jeg at de har nese for god litteratur.

      Slett
  3. Godt observert, Bokelskerinnen! Ingen tvil om at de er et forlag som er flinke i det de gjør.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS