onsdag 2. januar 2019

De tre beste leseropplevelsene mine i 2018

Godt nytt år! Kalenderen viser 2019 og 2018 er historie. Det beste som skjedde, sånn veldig lokalt - var at vi kjøpte et hus. Det verste var at blindtarmen min sprakk.

Jeg leste 21 bøker i fjor. Det er akkurat like mange få som i 2017, selv om jeg hadde planer om mer enn å doble antallet bøker - og satte meg et mål på 50. For 2019 setter jeg meg et mål på 30. Med så 21 bøker lest ser jeg ikke noe poeng i å gjøre statistikk med grafer, men jeg noterer meg at 12/21 bøker ble utgitt i 2018 og at samtlige bøker var skrevet på engelsk. Så, det går stort sett i ny internasjonal litteratur. Jeg leste to klassikere: The Heart is a lonely Hunter (1940) og Little Women (1862).

De tre beste leseropplevelsene mine i 2018 var

The Immortalists av Chloe Benjamin. Denne boken er utrolig! New York 1969. Fire søsken oppsøker en omreisende klarsynt rumener for å få vite datoen de skal dø. Spådommen former hvordan Simon, Klara, Daniel og Varya lever de neste femti årene. for. To av søsknene kaster seg ut i det: Simon rømmer til San-Fransisco sammen med Klara på 80-tallet. I den mest liberale av USAs storbyer kan han endelig være seg selv. Klara slår seg opp som magiker og drømmer om å endre hvordan tilskuerne betrakter verden. De to som blir igjen er mer forsiktige av seg. Daniel søker trygghet i stillingen som militærlege etter 9/11 og Varya har tatt en akademisk karriere som forsker. Hva er et fullverdig liv, er det et langt liv eller et spennende liv der man satset alt? Finnes frie valg? Mine favorittdeler av boken var Klara og Varya sine historier, men alle delene var gode.

The Overstory av Richard Powers. En foreleser dør foran en hel klasse med elever. Han får hjerteinfarkt, men ingen foretar seg noe. De ler nervøst, tror han tuller. Alle belager seg på at om det virkelig var alvorlig ville vel en eller annen gjort noe. Akkurat slik er det med folk flest og avskoging også. Om det var så viktig ville vel noen gjort noe? Så står flere milliarder mennesker og ser på at skogene forsvinner og havene fylles av plast. Og de som foretar seg noe, kanskje det eneste som gir mening, er "slitsomme aktivister". I løpet av få minutter feller vi et tre som har vokst i over tusen år. Dette var min favoritt til Man Bookers litteraturpris 2018. Vinneren ble Milkman av Anna Burns, som også er en god bok.

Florida av Lauren Groff (novellesamling). Her har jeg ikke fått skrevet en anmeldelse enda, men denne står helt klart igjen som et høydepunkt i 2017. Om du ikke har gjort det anbefaler jeg at du leser romanen hennes Fates and Furies. Den er en av Obamas favoritter. Der. Det bør ha overtalt deg. En av mine favoritter er den innledende historien om den sinte moren som går kveldsturer, jeg kommer for alltid til å tenke på opplyste vinduer på kveldstid som "domestic aquariums" etter å ha lest den.

Hvilke bøker gjorde inntrykk på deg i 2018 og hvorfor? 

Dette var mine tre favoritter i 2017.


Dette var bøkene som ble lest i 2018
  1. Carson McCullers, The Heart is A Lonely Hunter, 1940, 368 sider
  2. Celeste Ng, Little Fires Everywhere, 2017, 338 sider
  3. Jennifer Egan, Manhattan Beach, 2017, 438  sider
  4. Gail Honeyman, Eleanor Oliphant is completely fine, 2017, 336 sider 
  5. Louisa May Alcott, Little Women (and Little Wifes), 1862, 449 sider
  6. Elena Ferrante, The Lost Daughter, 2008, 140 sider
  7. Anuk Arudpragasam, The Story of a Brief Marriage, 2016, 218 sider 
  8. Chloe Benjamin, The Immortalists, 2018, 346 sider
  9. Ali Smith,  Winter 2017, 322 sider
  10. Julian Barnes, The Only Story, 2018, 272 sider 
  11. Kazuo Ishiguro, Never Let Me Go, 2005, 288 sider
  12. Belinda Bauer, Snap 2018, 352  sider
  13. Sophie Mackintosh, The Water Cure, 2018, 248  sider
  14. Richard Powers, The Overstory, 2018, 502 sider
  15. Anna Burns, The Milkman, 2018, 352 sider
  16. Donal Ryan, From a low and quiet sea, 2018, 192 sider
  17. Rachel Kushner, The Mars Room, 2018, 338  sider
  18. Esi Edugyan, Washington Black, 2018, 432 sider
  19. Lauren Groff, Florida, 2018 275 
  20. Margaret Mitsutani, The Emissary, 2018, 138 sider
  21. Sigrid Nunez, The Friend: A Novel 2018, 213 sider

Sånn helt til slutt legger jeg ved et bilde jeg malte i året som gikk. Planen er å male flere i 2019. 






6 kommentarer:

  1. Utrolig stilig bilde, du er knallflink!

    Som du vet deler jeg en av favorittene dine. I tillegg elsket jeg The Impostor (Javier Cercas), Circe (Madeline Miller), Confusion (Stefan Zweig), Nevermoor og Wundersmith (Jessica Townsend), Maggot Moon (Sally Gardner), Polar Kjærlighet (Siri Sandberg) og How to Stop Time (Matt Haig). Hadde i det hele tatt veldig mange fem stjernere i fjor. Hvis jeg skal velge høydepunkt tror jeg kanskje Townsend vinner, men alle de andre gjorde sterkt inntrykk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for gode tips, jeg gikk i gang med Circe og jeg elsker den. Så bra at 2018 var slikt et superår for gode leseropplevelser for deg. Skal lese litt om nevermoor og wundersmit også! Godt nyttår og takk for hyggelige ord om penselcombacket.

      Slett
  2. Signerer Labben. Virkelig kjempeflink!
    Noterer meg Overstory. (litt redd for den boka, både struktur og tematikk), og har nettopp lest (hørt) Song of Achilles, kun for at jeg ville ha den unna før Circe. Gleder meg, siden alle ser ut til å like den. Godt Nyttår til deg Linn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gikk rett på Circe men tror Song of Achilles blir neste, synes det er synd at jeg snart er i mål med Circe. Den kunne godt vært dobbelt så lang. Godt nytt år, håper på å se mange bilder med øyenskygge!

      Slett
  3. The Overstory er absolutt en av mine favoritter også. En bok jeg nettopp ble ferdig med, men har holdt på med i flere måneder. The Immortalists noterer jeg meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en fantastisk bok, men også en bok jeg synes det er vanskelig å fortelle andre om på en god måte. Om du knekker den nøtta, let me know. Godt nyttår!

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS