søndag 29. desember 2013

Leseåret 2013

Jeg satte meg som mål å lese 70 bøker i 2013. Det gikk fint. Det som ikke gikk så fint var å lese ferdig Krig og Fred av Leo Tolstoy. To be continued der, altså.

Ut av 70 bøker var:
- 14 skrevet av norske forfattere
- 35 bøker skrevet av kvinner (akkurat 50 %, uten kvotering!)
- 90 % skjønnlitterært, de resterende 7 bøkene var om økonomi, politikk og øh..incesthelvete.
- 1 av 5 bøker nominert til Man Booker på et eller annet tidspunkt.

 Her er bøkene jeg koste meg med i året som gikk:



 
 
Forfatter
Tittel
1
Julian Barnes
2
Bret Easton Ellis
3
Gillian Flynn
4
Karl Ove Knausgaard
5
J.A Schneider
6
Rohinton Mistry
7
Sara Johnsen
8
Diane Setterfield
9
Junot Diaz
10
Mari Stokke-Bakken
12
Ferdinand Von Schirach
13
Irene Nemirovsky
14
Ellen Forney
15
Gordon Dahlquist
16
Knut Hamsun
17
Helene Gremillon
18
Maria Lang
19
Torbjørn Ø Amundsen
20
Michael Cunningham
21
Jennifer Egan
22
Roger Williams
23
Jonas Jonasson
24
Moshin Hamid
25
Jane Austen
26
Hilary Boyd
27
August Strindberg
28
Karen Swan
29
Adam Johnson
30
Jan Wiese
31
Gillian Flynn
32
Cormac McCarthy
33
Grace McCleen
34
Willelm Hermans
35
Kristin Remøe
36
Ørjasæter, Stenberg Larsen
37
Eve Harris
38
Viktoria Lindberg
39
Stephen King
40
Manel Loureiro
41
Maria Semple
42
D.T Max
43
Margeruite Duras
44
NoViolet Bulawayo
45
Ruth Ozeki
46
Tash Aw
47
Colm Toibin
48
Jim Crace
49
Eleanor Catton
50
Charlotte Mendelson
51
Donal Ryan
52
Alison MacLeod
53
Frøydis Sollid Simonsen
54
Baard Fiksdal
55
Jhumpa Lahiri
56
Isabella Løwengrip
57
G.I Viken og I.J Sæterbakk
58
Samantha Shannon
59
Anne-Britt Harsem
60
Torbjørn Røe Isaksen
61
Kate Morton
62
Margaret Atwood
63
Kamal Anwar
64
Angela Carter
65
Orson Scott Card
66
Harald Eia m.fl
67
Frithjof Jacobsen
68
Jeffrey Eugenides
69
Orson Scott Card
70
Nikolaj Frobenius

 

Slik scoret jeg bøkene:
Jeg scorer bøker primært på leseglede, men forsøker å inkorporere de allmenne kriteriene for god litteratur.  Smak er nokså uangripelig, hvorvidt man foretrekker plott fremfor språk, intellektuelle bøker vs. mer lettbeint litteratur eller man syntes all krim er papiravfall er smak. For å være rettferdig ovenfor teksten bør vi også vektlegge de almenne kriteriene. Disse kan man diskutere og påvirke, men ikke ignorere. Kriteriene er:
- Originalitet.
- Grad av språklig kontinuitet
- Kompleksitet/Dybde
- Kulturell autoritet
- Hvor godt tåler boken tidens tann
- I hvilken grad er boken en kommentar til virkeligheten, heller enn en flukt fra virkeligheten?
(gjenskapt etter beste evne fra mine notater, fra Lines foredrag på Bokbloggertreffet 2013).

Jeg skal forsøke å vektlegge de allmenne kriteriene enda sterkere fremover. Jeg tror nøkkelen til å bli en god bokblogger delvis ligger i dette.

Som en del av kritikken mot oss bokbloggere er det nevnt at vi ofte er mer positive enn avisanmelderene. Det kan være greit å huske at bokbloggere velger bøkene sine selv, og mange av oss skriver ikke anmeldelser av bøker vi ikke liker. Noen vil at bloggen skal være omtale av kun god litteratur som ga leseglede. Selv pleier jeg å omtale alle bøker jeg leser, gode og dårlige. Jeg gjorde i 2013 ett unntak, av en bok skrevet av en norsk debutant..

Slik fordelte karakterene seg i 2013:

 

Jeg mente jo helt klart at flesteparten av bøkene jeg leste var en B eller C, og det er jo ikke så rart - siden jeg kun leser bøker jeg tror jeg kommer til å like. Men for all del, jeg bommer jo av og til med forventningene mine (se D og E). X i tabellen betyr at boken ikke er skjønnlitterær og at jeg ikke har gitt den en karakter.

Alt i alt har jeg hatt et godt leseår. Jeg syntes selv jeg har lest og anmeldt mange gode bøker. 31/12 skal jeg avsløre hva jeg mener var årets største leseropplevelse i 2013.

Har du lest noen av bøkene jeg har lest i år? Hva syntes du?

 

2 kommentarer:

  1. Eg har lest ganske mange av dei du har lest. Fleire av Booker-bøkene for å nemna nokon.

    Godt nytt år, Linn!

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS