fredag 20. juli 2012

E.Hemingway - The Old Man and the Sea

I et av de siste intervjuene med bok-elskere, sier Arne at alle bør lese den gamle mannen og havet. Jeg følte meg litt truffet akkurat der, for jeg har ikke akkurat lest for mye Hemingway. Klassikere har lett for å være bøker alle har tenkt til å lese, men som man aldri velger når man faktisk skal kjøpe en bok.

Forfatter: E.Hemingway

Tittel: The Old Man and the Sea (1952) - ca 100 sider.

Første setning i boka: He was an old man who fished alone in a skiff in the Gulf Stream and he had gone eighty-four days now without taking a fish.

I et nøtteskall: Etter 84 dager uten fisk, legger den gamle fiskeren ut på sjøen alene. Han fanger sitt livs fangst, og kjemper med den digre fisken dag og natt i flere døgn og blir trukket langt fra land før han klarer å drepe fisken og feste den til båten. Før han får kommet seg tilbake til havna er fisken spist av hai og det er bare skrotten igjen. Den gamle mannen og havet er et isfjell av en bok, i det at den er så mye mer enn historien om en gammel mann som fisker. På en måte er det vår historie også, den sier noe om menneskets natur.

Favorittutdrag:
"I remember," the old man said. "I know you did not leave me because you doubted."
"It was papa made me leave. I am a boy and must obey him."
"I know," the old man said. "It is quite normal."

"But the old man always though of her (the sea) as feminine and something that gave or withheld great favours, and if she did wild or wicked things it was because she could not help them. The moon affects her as it does a woman, he thought."

"He did not remember when he had first started to talk aloud when he was by himself. He had sung when he was by himself in the old days..."..."If the others heard me talking our loud they would think that I am crazy" he said aloud. "But since I am not crazy, I do not care."

"Fish", he said, "I love you and respect you very much. But I will kill you dead before this day ends".

"I hate cramp, he thought. It is a treachery of one's own body."



Tanker i ettertid: 
Jeg skal spare dere en lang analyse, eller - sannheten er vel at jeg har tenkt til å spare meg selv for det. De som interesserer seg for slikt kan jo søke det opp på nett, det er nok så mange sider om det. For meg er det ikke så viktig å forstå alle nivåer boken kan tolkes på, jeg forholder meg stort sett til hva den ga meg som leser, med de forutsetningene jeg har for å tolke og forstå. Jeg syntes den gamle mannen og havet er en flott historie om mennesket som prøver kreftene mot naturen, båndet mellom forskjellige generasjoner, behovet for å føle seg nyttig - også som gammel, og hvordan tap ikke nødvendigvis er nederlag.

Anbefales: Jeg vet ikke om jeg syntes alle bør lese den gamle mannen og havet, men jeg tror de aller fleste kommer til å finne et budskap der som treffer dem, selv om de ikke interesserer seg nevneverdig for verken fisk eller gamle menn.

Karakter: B

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS