mandag 16. juli 2012

G.D Roberts - Shantaram

Jeg vil på forhånd unnskylde, for dette kommer til å bli en lang anmeldelse, men noen ganger er det slik at forfatteren er minst like spennende som boka - og dette er helt klart en av de gangene. Derfor vil jeg gjerne si noen ord om Gregory David Roberts. Roberts ble i 1978 dømt til 20 års fengsel for en serie væpnede ran. Etter å ha sonet i to år rømte han fra et høyrisikofengsel på høylys dag og ble Australias mest ettersøkte mann. Åtte av årene han var på flukt levde han i Bombay, der bokens handling utspiller seg. Han ble fanget i Tyskland på 90-tallet og sonet ferdig straffen. De første to versjonene av boken, Shantaram, ble ødelagt av fangevokterene. Boken er nå oversatt til 20 språk, og Warner Brothers jobber med å produsere filmen. Du gjettet helt riktig, Johnny Depp skal ha hovedrollen som Lin, skurken med et hjerte av gull.

Åja, også ser han ut som en cowboy.
Nå tenker du kanskje at han ser kjent ut. Du har helt rett. Du har sett ham på Skavlan, men ikke fordi han ønsket å promotere sitt eget arbeid. La oss ta det fra starten, for denne historien er god! På forfatterens hjemmeside www.shantaram.com, kan man lese at han jobber med en oppfølger til Shantaram, og at denne boken blir bok to i en trilogi. Det er jo i og for seg interessant informasjon men neste punkt i nyhetsoppdateringen hans får meg helt klart interessert. "Saving Odd Nerdrum" står det. Roberts forteller at han bruker et maleri i hvert av sine litterære verk for å definere et samlende sett symbolske referanser for historien han ønsker å fortelle. Da han begynte arbeidet med The Mountain Shadow, oppfølgeren til Shantaram, lette han lenge etter å finne det perfekte bilde, uten å finne noe. Konen hans viste ham så en rekke av Odd Nerderums bilder. Ved første blikk visste han at dette var det han hadde lett etter. Roberts valgte bildet Kvinne med fisk (Woman with fish) som symbol for boken.
Odd Nerdrum - Woman with Fish, var inspirasjon for Roberts andre bok i serien om Lin.
Et par år inn i arbeidet med The Mountain Shadow, skrev Roberts et brev til Nerdrum der han fortalte om inspirasjonen han fikk fra kunsten. Brevet ble sendt til den norske forleggeren til Roberts, han fikk til svar at han ikke skulle regne med noen respons fra Nerdrum, siden Nerdrum er slik en privat person. Et svar kom likevel, og Nerdrum skrev at det var skjebnen som hadde ført dem sammen, og at han hadde sett Roberts på et CNN intervju et par år i forveien, og hadde alltid ønsket å komme i kontakt. Nerdrum inviterte Roberts og kona til studioet utenfor Paris. Roberts møtte Nerdrum, en mann han beskriver som varm, Nerdrum bød på klemmer, vin og hjemmelaget mat med konen, barna og studentene hans. Under besøket nevnte Nerdrum at han hadde en sak mot seg i Norge. Roberts spurte om han hadde gode advokater til å forsvare ham, men Nerdrum bare lo og sa det hele var en stor feil, og at det kom til å gå helt fint.

Et par måneder senere fikk Roberts en e-mail fra sin norske forlegger som kunne fortelle at Odd Nerdrum var funnet skyldig i skatteundragelse og dømt til to års fengsel. Forleggeren fortalte også at Skavlan, som ble presentert som Norge og Sveriges største TV-show, hadde invitert Odd Nerdrum til å fortelle sin side av saken på et show i Stockholm 30 september. Nerdrum hadde takket ja, på betingelsen at hans venn, Shantaram, var med ham. Når Roberts fikk nyheten lå han nyoperert på sykehus med et kne som var fire ganger større enn vanlig. Likevel, når han du anser som verdens beste kunstner ber deg komme, så kommer du, tenkte Roberts. Han satt seg inn i saken, og kom frem til at Nerdrum var fullstendig uskyldig og at saken mot ham var fundamentalt feil. Legen til Roberts fortalte ham, dagen før han fløy til Sverige, at han hadde en 50/50 sjanse for å få blodpropp med fatale konsekvenser dersom han fløy så raskt etter operasjonen. På samme tid skrev Roberts et brev til den norske justisministeren, der han spurte om å få sone straffen til Nerdrum, slik at Nerdrum ville bli spart opplevelsen av fengsel - som Roberts argumenterte kunne være så traumatisk at han kanskje aldri ville skape kunst igjen.
Nerdrum og Roberts hos Skavlan. Jeg så faktisk denne episoden, og hadde ingen ide om hvem Roberts var. Husker bare jeg syntes han var veldig rar og at forslaget om at han skulle ta straffen for Nerdrum var...interessant.
 Ok, jeg tror vi stopper det der. Jeg har ikke tenkt å skrive biografien til Roberts, men om du syntes han virker som en artig skrue, les Shantaram - du vil lære mer om ham der, siden boken er selvbiografisk. Her kommer bokanmeldelsen;


Forfatter: Gregory David Roberts

Tittel: Shantaram

Trivialia: Eh, ja. Massemasse, se ovenfor.
 
Første setning i boken: Jeg måtte bruke lang tid og reise nesten verden rundt for å forstå det jeg nå vet om kjærlighet og skjebne og de valg vi gjør, men kjernen i det kom til meg i et glimt, mens jeg stod lenket til en mur og ble torturert.

I et nøtteskall: Historien om en kjeltring med hjerte av gull - men først og fremst en kjærlighetserklæring til Bombay og India. Vi følger et liv i grensen av hva et menneske kan tåle, og veier frihetens pris opp mot betingelsene for en ny begynnelse.

Favorittutdrag:
"India er ca seks ganger større enn Frankrike," fortsatte han, mens vodkaglasset og en skål med currysnacks ble servert. "Men det er ca tjue ganger så mange mennesker. Tjue ganger! Tro meg, hvis det hadde bodd en milliard franskmenn på denne begrensede plassen, ville elvene rent strie av blod. Elver av blod! Og vi franskmenn er, som alle vet, det mest siviliserte folket i hele Europa. I hele verden faktisk. Nei, uten kjærligheten ville ikke India vært mulig."

"En gang jeg hadde skjent på Didier for å være umoden hadde han svart at han var stolt og glad for å være umoden. En virkelig moden mann eller kvinne har ca to sekunder igjen å leve, sa han."

Tanker i ettertid: Det er så mye bra i Shantaram. Det er en god historie, samtidig som det er gode tanker om de store valgene i livet og kjærligheten. Man kan si at Roberts klarer å si det Paulo Coelho ønsker å si, uten å ty til utslitte klisjeer. Jeg setter pris på det. Den eneste kritikken jeg har, er at det blir litt for mye. Jeg føler jeg har lest ferdig historien når jeg er 1/3 gjennom boka, men det bare fortsetter og fortsetter. Det utvikler seg med ny handling, men man føler man er mett. Eller, det var i allefall min opplevelse. Kanskje en mer nysgjerrig leser setter pris på omfanget av Shantaram.

Anbefales: alle som liker en god historie.

Karakter: B

1 kommentar:

  1. Jeg er og mett etter 1/3 av Shantaram. Fine miljøskildringer fra ekstreme miljøer men karakterene blir for grunne og det er lite psykologisk dybde i de. Overfladiske skildringer av spennende mennesker og miljø men det blir for mye tomprat for å sette stemningen. At boka er velmenende og brennende gir den ikke litterære kvaliteter jeg søker. At du sammenligner han med Paulo Coelho forstår jeg godt selv om jeg ikke har lest noe av han. Begge er kiosk litteratur med mye lette og fengende visdomsord som får folk til å føle seg kloke og dype etter å ha drøftet den i bok klubben.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS