søndag 29. juli 2018

B.Bauer - Snap (Man Booker Longlist 2018)

Drammen bibliotek hadde tittelen inne, så da begynte jeg Man Booker-lesingen her. Krim på Man Bookerlisten er ikke hverdagskost. Greit, det har vært bøker med krimelementer tidligere, men jeg tror ikke det har vært noen som har vært så klassisk krim som denne. Kanskje dommerne tenkte å utfordre forventningene til sjanger og format gjennom å inkludere denne og den grafiske romanen Sabrina. Særlig siden listen hadde så lite geografisk spredning sammenliknet med tidligere år?



Forfatter: Belinda Bauer

Tittel: Snap (2018)

Sideantall: 352 sider

Plot: Eileen får motorstans og etterlater bilen med tre små barn langs veiskuldra. Hun har glemt mobiltelefonen og må gå til nødtelefonen. Jack på elleve, Joy på ni og Merry på to venter i den brennhete bilen i ti timer før de skjønner at mamma ikke kommer til å komme tilbake. Det blir Jacks jobb å sørge for at det er mat i huset og at barnevernet ikke får nyss om situasjonen. Hva skjedde egentlig med Eileen?

Krim på Man Bookers longlist kan være bra, men dette var ikke en god krimbok
Jeg synes ikke Snap var en veldig god bok. Ikke fordi den var en krimbok, men fordi den ikke var en veldig god krimbok. Ikke fungerte den som whodunnit, det finner nok de fleste ut av 1/3 inn i boka - og gjerningsmannens motiv var tynt og kjedelig. Selve utgangspunktet at en mor forlater barna sine i bilen for å ringe etter hjelp, for ikke å returnere var spennende, og mot bedre viten håpet jeg helt til slutten på en hjemkomst og gjenforening mellom mor og barn.

Det beste med boka var forfatterens humor. Særlig likte jeg hvordan høygravide Cathrine hadde samtaler med barnet i magen, og kalte henne det gyseligste navnet hun hadde kommet over i en hipsternavnbok; Chrimpelene. Vesle Merry med alle vampyrbøkene var også en favorittkarakter.

Karakter: D
 

4 kommentarer:

  1. Interessant anmeldelse som ikkje var utelukkande positiv. Eg forstår igrunnen ikkje korleis Belinda Bauer har kome på langlista i det heile tatt, er det Val McDermid sin fortjeneste?

    SvarSlett
    Svar
    1. Synes jo det ser noe suspekt ut når en av dommerne er blurba på bokas forside (og det skjedde lenge før den faktisk var nominert til prisen).

      For min del må vel dette være boka som interesserer meg minst på lista.
      1) fordi jeg sjelden/aldri leser krim lenger og
      2) hvis det er ei dårlig krimbok i tillegg, ser jeg liten grunn til å begynne her

      Men mulig jeg leser likevel, siden denne er en av fire som er tilgjengelig som lydbok i Storytel. Og alle stadig forteller meg hvor fint det er med krim som lydbok.

      Slett
    2. Ja, da er det ingen tvil om hvem som har spilt inn denne boka. Kanskje dommerne ga hverandre en vetobok hver i forhandlingene om hvem som kom på lista?

      Skjønner at du ikke prioriterer denne. The Overstory virker veldig lovende om du ikke er ferdig med den enda. Den finnes også som lydbok (Audible).

      Slett
  2. Helt enig med din vurdering. Denne var forutsigbar og preget av litt for mange tilfeldigheter. Det jeg likte best med den var interaksjonen mellom Jack og politiet, det var ganske artig. Og jeg synes den var lettlest og underholdende, men den ga meg ingenting og kunne vært betydelig mer spennende hadde den hatt litt flere lure løsninger og vært mindre forutsigbar.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS