torsdag 26. juli 2018

Lynomtaler: Winter, A brief Marriage, og The Immortalists

Jeg vet det er ManBooker-tid, men jeg har gode leseopplevelser jeg ikke har anmeldt enda. Vi er endelig på plass i nytt hus. First things first: hvor skal jeg sette bokhyllene?  Det er jo vinduer og dører overalt! Er løsningen å bare ha en Kindle i nattbordskuffen?

Det er en feriedag  igjen og vi har brukt dagene på å flytte, ligge på stranda og montere IKEA-møbler. I varmen går alt litt ekstra sakte, jeg tror også vi har hatt et gjennomsnittlig 17.mai-inntak av is daglig denne sommeren. Så det er litt rart at vi fortsatt får på oss buksene.

Uansett. Det har blitt lest litt. Her er en lynomtale av de siste bøkene jeg har lest.

 

Winter - Ali Smith (2017) 322 sider
Dette er bok to i Ali Smiths "The season Quartet". Jeg har lest Autumn, som jeg likte godt. Winter er enda bedre! Ali Smith har en herlig stemme, og hun fortsetter å fortelle om påvirkningskraften vi har på hverandre– og om todelingen av samfunnet i immigrasjons-debatten – som foregår under navn som EU-debatt og verdidebatt. I Winter møter vi Art som skal hjem til jul, problemet er bare at han har blitt dumpet av Charlotte - som det er klare forventninger om at introduseres for familien. Han betaler derfor en ung kvinne han nylig har møtt for en kopp kaffe til å spille rollen som Charlotte, uten å kjenne henne særlig godt. Arts mor, Sophie, er ikke enkel. Hun har nesten sluttet å spise i troen om at alt er forgiftet og har proklamert det allermeste "dead", med unntak av et barnehode som svever etter henne og holder henne med selskap. Herlig varm, komisk og politisk bok om effekten av raushet og en håndsutrekning. Anbefales! Karakter B.


Anuk Arudpragasam - The Story of a Brief Marriage (2016) 218 sider
Borgerkrigen i Sri Lanka har pågått i femogtyve år og folkemordet på den tamilske minoritetsbefolkningen har drevet Dinesh på flukt mot kysten. Her har han bosatt seg med andre tamilske flyktninger i en leir med en provisorisk klinikk. Hele bokens handling spenner kun over ett døgn og drives fremover av ritualer som måltider, søvn og hygiene. Dinesh bærer sårede til klinikken, og gravlegger de som ikke kan reddes fra skadene etter bomberegnet. En eldre mann som han ikke kjenner, foreslår at Dinesh gifter seg med datteren hans, Ganga. Giftemålet vil gi dem begge sårt trengt beskyttelse. Som ektepar er sannsynligheten for å måtte kjempe for opprørsfronten mindre, og dersom soldatarmeen skulle vinne ville Ganga ha mindre sjans for å bli krigsbytte. Ganga har ikke mye til valg og er ikke fornøyd med situasjonen. Forståelig nok. Taus, aksepterende og nummen - dette er en utrolig sterk debut som bare blir bedre jo mer den modnes etter man har lest den. Jeg ble grepet og gir den en B.


Chloe Benjamin - The Immortalists (2018) 346 sider
Denne boken er utrolig! New York 1969. Fire søsken oppsøker en omreisende klarsynt rumener for å få vite datoen de skal dø. Spådommen former hvordan Simon, Klara, Daniel og Varya lever de neste femti årene. for. To av søsknene kaster seg ut i det: Simon rømmer til San-Fransisco sammen med Klara på 80-tallet. I den mest liberale av USAs storbyer kan han endelig være seg selv. Klara slår seg opp som magiker og drømmer om å endre hvordan tilskuerne betrakter verden. De to som blir igjen er mer forsiktige av seg. Daniel søker trygghet  i stillingen som militærlege etter 9/11 og Varya har tatt en akademisk karriere som forsker. Hva er et fullverdig liv, er det et langt liv eller et spennende liv der man satset alt? Finnes frie valg? Mine favorittdeler av boken var Klara og Varya sine historier, men alle delene var gode. Jeg tror dette er den beste boken jeg har lest hittil i år. Jeg gir den en A.



2 kommentarer:

  1. Har nettopp lest Chloe Benjamin sin bok og det kan se ut til at du likte den litt bedre enn meg.Var mange gode partier men samtidig følte jeg at det var noe som ikke stemte for meg.Likte Simon sin historie aller best, men alle historiene hadde noe ved seg som jeg likte. Holder på med Winter og foreløpig liker jeg den veldig godt.

    SvarSlett
  2. The Immortalists vurderer jeg å lese som en pausebok innimellom Booker, tror den kan passe godt til det. Innbiller meg også at den er lett å skaffe, tror jeg har sett den i bokhandel.

    Veldig glad for at du likte The Story of a Brief Marriage, den gjorde virkelig inntrykk på meg. Liker det du skrev om at den bare ble enda bedre jo mer den modnes i ettertid. Det var en bok jeg ikke klarte å slutte å tenke på i fjor.

    Smith har definitivt blitt en forfatter jeg føler jeg må få med meg. Bøkene hennes har foreløpig ikke nådd favorittstatus hos meg, men jeg har lest tre og alle har vært solide firestjernere. Jeg likte nok Autumn hakket bedre enn Winter, men begge er vel verdt tiden man bruker på dem.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS