tirsdag 2. januar 2018

S + O.King - Sleeping Beauties

Godt nyttår kjære lesere! Håper 2017 ble et godt år for dere, og at 2018 blir et spennende leseår der vi får nye favorittbøker. Kanskje har dere allerede plukket opp årets første bok, hva leser dere på?

Den siste boka jeg fullførte i 2017 var Sleeping Beauties. Jeg leste også Elmet og Exit West som jeg ikke har anmeldt enda. Førjulstiden var hektisk!

Stephen og sønnen – Owen King har samskrevet boken Sleeping Beauties. Jeg leste kort hva den handlet om og klikket den hjem som lydbok. Hvorfor føler jeg meg alltid litt "skyldig" når jeg kjøper slike bøker? Jeg er ikke like ivrig etter å fortelle at jeg leser Stephen King i en alder av 33. Det er snobbete av meg! Litt som å bli sett med en stor hamburger i januar. Som om noen bryr seg, egentlig. Les det du vil. Spis det du vil. Amen. 



Alle kvinnene i den lille amerikanske byen Dewling spinnes inn i kokonger når de sovner. Kort tid etter melder nyhetene at det samme skjer med kvinner over hele verden. Det blir en kamp mot klokka, der kvinnene kjemper for å holde seg våkne. Ingen vet hva som skjer med "mumiene" som er omfattet av det nyhetene omtaler som Aurora-epidemien (etter Tornerose). Det eneste de vet er at man under ingen omstendighet må åpne kokongen for å vekke kvinnene, da blir de ekstremt voldelige. En kvinne sovner og våkner som normalt i en verden populert av menn, vakre Evie. Er hun svaret på Aurora-gåten?


Forfatter: Stephen og Owen King

Tittel: Sleeping Beauties (2017)

Sidetall
: 702 – så murstein.

Favorittutdrag (hentet fra Goodreads, jeg brukte lydbok og fikk ikke markert i Kindle underveis)

“sometimes you get what you want, but mostly you get what you get.”

“All Frank knew was that the ones you really had to watch out for in this world were the ones that couldn’t love even a cat or a dog.”

Gikk for feministisk – landet på sjåvinistisk
Hvordan blir verden om alle av ett kjønn blir borte? I 2 x Kings bok er det kvinnene som forsvinner. På denne måten får man synliggjort den uvurderlige innsatsen og kompetansen hos det andre kjønn. Kingene har gitt kvinnene rollen som samfunnets "coolies". Dette var tradisjonelt de som kastet vann på de glohete maskinene for å unngå overoppheting og påfølgende katastrofe i den gamle bergverksindustrien. 

Det går få timer før mennene er totalt ute av kontroll og tyr til våpen. Alle kvinnene har ikke engang rukket å sovne før noen får ideen om å brenne kokongene kvinnene sover i (de hadde tross alt alltid hatt litt lyst). Og herfra blir mennene bare dummere, sintere og farligere, med unntak av "helten" og et knippe brukbare sidekicks. Jeg ser poenget til King. Menn er drivere for mye av faenskapen i verden, det er historisk ubenektelig – men når man leser boken får man inntrykk av at menn er onde og enkle og at kvinner er ofre og engler. Når kvinner i boken gjør grusomme ting (som å drepe sin egen baby eller ektemann) er det fordi en mann har satt dem i stand til det innledningsvis. Boken hadde vært bedre om den holdt litt tilbake – for flere av poengene er gode, men slik den var skrevet ble den bisarr og parodisk. Den føles markedsmessig opportun og catrer til en slags sjåvinisme der kvinner er overlegne menn på alle måter. Den hadde imidlertid underholdningsverdi. Særlig i starten.

Karakter: D
Tags: #StephenKingogOwenKing, #sleepingbeauties, #dennekanduslippeaalese, #feminismepaasteroider, #y-thelastman, #kjonn, #sci-fi

5 kommentarer:

  1. Denne står på leselisten min, men jeg har ikke kunnet prioritere den. Jeg ble litt usikker på hvor godt jeg vil like den etter å ha lest hva du skriver. Men jeg må nok gi den et forsøk :-)
    Ønsker deg et godt nytt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gi den et forsøk! Konseptet er jo veldig kult - og det kan hende du ser provokasjonene hans litt mindre som en rød klut.

      Slett
  2. Godt nyttår! :)

    Jeg har tenkt på å lese Stephen King igjen mange ganger. Leste The Shining for en del år siden og ble overrasket over hvor godt jeg likte den. Men kanskje jeg ikke begynner med denne. De som frister mest foreløpig er The Green Mile og 11/22/63. Jeg har satt meg som mål å komme over mursteinsfobien min i år, kanskje jeg da endelig burde lese noe mer av King.

    Nysgjerrig på hva du synes om Elmet og Exit West for øvrig.

    Håper på enda mer bloggaktivitet her igjen i 2018, jeg digger bloggen din.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår! Det er godt å høre at du også leser King. Jeg ville aldri mistenke deg for å ha musteinsfobi? 2018 er året for mange gode ting, så kjør på!

      Jeg er nok litt lunken til Elmet, men jeg foretrekker den fremfor Exit West. Gleder meg til å lese mer av det du skriver på din blogg. Jeg digger at jeg har lesere som deg.

      Slett
    2. Joda, mursteinsfobien sitter godt. Har klart å komme meg gjennom noen få mursteiner de siste årene, men ikke mange. Et par av Dickens, Connie Willis og det er ca det jeg husker (minus HP og Ringenes Herre, men de teller ikke helt synes jeg). Har ikke lest en eneste Bookermurstein og det har vært en del av dem siden jeg begynte å lese Bookernominerte i 2011. The Luminaries, The Kills, The Bone Clocks, A Brief History of Seven Killings, 4 3 2 1 for å nevne noen.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS