søndag 26. november 2017

5 tips for å få mer lesetid i løpet av en dag


Lesing skal være lystbetont, men av og til trenger man en liten nudge for å gjøre selv de tingene man har lyst til. Her er fem tips som kan hjelpe deg (og meg) lese litt flere bøker i år.

1. Innfør lesefrokost et par dager i uka. Ta deg tid til frokost og noen sider av ei god bok. Trakt kaffe. Ikke alltid så lett å gjennomføre fordi søvn>ALT noen dager. Men hei. Stå opp en halvtime før og se hva du rekker.

2. Bruk reisetiden til og fra jobb godt.  Reisetid kan være lesetid. Å kikke ut av vinduet på toget frem og tilbake til jobb, eller scrolle gjennom Pinterest er det nærmeste jeg kommer mindfulness noen dager, men særlig produktivt er det ikke. Tiden frem og tilbake til jobb er flott lesetid. Kjører du bil eller går, er lydbok tingen.

3. Bruk lunsjpausen til å lese. Med mindre du har betalt lunsjpause er det helt i orden å unngå spiserommet for matpause innimellom. Finn deg et rolig og hyggelig sted og les litt i mens du spiser lunsjen din. Jeg er heldig og har kontor i gåavstand til Drammen bibliotek et par dager i uka. Nå på vinteren er det lite dagslys og dagen er på sitt fineste rundt lunsj. Dersom du har mulighet, sett på en lydbok og bruk lunsjen til å gå en liten tur. Da får du bok, vitamin D og litt trim samtidig som du spiser.

4. Pass på at lesingen er lystbetont. Slutt å fortell deg selv at du må lese enkelte typer bøker. Les det du har lyst til å lese, finner du først noe som virkelig engasjerer deg er det vanskelig å legge fra seg boken. Noen ganger føler man ikke for prisvinnende litteratur eller klassikere. Da er det helt greit å finne frem noe annet. Akkurat nå leser jeg Stephen King/Owen King med Sleeping Beauties.

5. Gi HBO/Netflix en liten pause. Er du som meg, up to date med TV-seriene dine? Har du sett hele Stranger Things sesong 2 og irriterer deg over at det ikke kommer en 3 sesong før om et år, men finner ikke tid i hverdagen til å trene lese? You know it. Plukk opp ei bok. Eller sett på ei lydbok og gå en tur.

Personlig kan jeg implementere alle disse tipsene. Særlig de om å gå tur med lydbok for jeg sitter rumpa mi firkanta på en kontorstol hele dagen.


Om ingenting av dette virker – og det må sterkere lut til. Kontakt Ingalill, hun organsierer tvangslesing på cafe i Oslo med jevne mellomrom. 

Hva gjør du for å rekke å lese bøkene du ønsker å lese, har du noen tips?

9 kommentarer:

  1. Jeg prøver meg på nr. 3 innimellom. Det er kjekt med sosiale lunsjer og vi har quiz-lunsj hver fredag, samt felleslunsjer med kake en gang i måneden, av og til mer, men noen dager er det best med stille lunsj alene på kontoret. Da er bok helt strålende.

    Nr. 5 er den viktigste for min del. Får lest myye mer når jeg klarer å legge vekk seriene. Etter jobb er jeg ofte sliten og da frister det med enkel underholdning, altså å slenge meg ned på sofaen og se serier. Men de koseligste kveldene er ofte de samboeren fyrer i peisen og jeg setter meg i biblioteksstolen for å lese. I kveld har jeg gjort det og kost meg med The Bear and the Nightingale. Nydelig (og overraskende skremmende) eventyraktig roman.

    Nr. 1 sliter jeg med, da jeg må stå opp ganske tidlig og sjelden klarer å ha tid til frokost. Er også mer sulten når jeg har kommet meg til jobb. Nr. 3 hadde vært genial, men jeg klarer ikke å lese på bussen og ikke er jeg flink med lydbøker. Det er ganske deilig å stirre ut vinduet med musikk i ørene..

    Nr. 4 er jeg relativt flink til å overholde, selv om jeg alltid har masse mål. Heldigvis er mesteparten av målene ganske lystbetont i utgangspunktet, selv om de noen ganger blir mindre lystbetont bare av å være mål.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for lang melding, Labben. Kjenner meg så godt igjen i det du skriver om nr5 (og nummer 1, huff) - men synes da det virker som du får lest masse. I august leste du like mange bøker som jeg leste på et halvt år! Noterte meg forresten at jeg må lese a tale of two cities, det har jeg tenkt på siden Autumn av Ali Smith. Det eneste andre jeg har lest av Dickens er Our Mutual Friend som vi slet med sammen i 2015.

      Slett
    2. Jeg var vel ikke så flink til å overholde den avtalen, så jeg har enda til gode å lese Our Mutual Friend. A Tale of Two Cities ble ikke en favoritt, men den gjorde meg giret på å lese mer av Dickens.

      Det går opp og ned. Leste masse i august fordi jeg hadde sommerferie, og leste masse i februar uten at jeg helt vet hvorfor. I oktober leste jeg kun to tynne fliser. Men det er helt greit at lesehumøret varierer litt. Likevel fint med tips til hvordan man kan lese mer, for jeg er alltid mest fornøyd når lesehumøret er på plass.

      Slett
  2. Eg leser ofte medan eg ser TV-serie, men det er deilig dei kveldane eg skrur av TV-en og setter meg godt til rette i sofaen med bok og kaffekoppen :-) Lydbøker høyrer eg ofte gjennom heile dagen, men merkelig nok sjelden medan eg går til jobb. Ein del trafikk her eg går, så volumet blir litt høgt både av lydbok og trafikk syns eg.

    Geniale tips som alle kan ta med seg i løpet av ein dag/veke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Leser OG ser tv-serie. Du har en konsentrasjon og oppfattelsesevne som går min en høy gang. Du har et Gilmoresk forhold til kaffe har jeg inntrykk av, haha. Jeg har akkurat begynt på sesong 1 på nytt (ref. punkt 5) etter å ha sett det bildet ditt "jesus, mary, joseph and the camel, that's bad coffee". Jeg lo godt av den. Om det er en del trafikk er det kanskje best å gå uten noe i ørene. Nå får man jo veldig mye tid til å lese om man blir påkjørt da (i det minste om det ikke går skikkelig galt), men la oss ikke føre det opp som punkt 6.

      Slett
  3. Takk for tips:-) Det med lesefrokost så litt fristende ut, men er nok litt for glad i å sove. Hørte lydbok på bussen før, men nå er jeg så heldig at jeg har så kort vei at jeg kan gå til jobb, men den er litt for kort til at det funker særlig bra med lydbok. Da vinner vanligvis podcast og musikk.

    Jeg går av og til og legger meg tidlig med en bok, og det blir vel ofte istedenfor å se en til episode av en serie, så nr 5 praktiserer jeg innimellom. Jeg trener ofte mens jeg ser på TV, så slår i hvert fall to fluer i en smekk. En ide kan være å finne en veldig spennende lydbok som jeg kan trene til istedenfor. Det funket med Piken på toget. Både TV-serien og lydboken må være sånn at jeg gleder meg til å høre/se videre, og dermed også til å trene...ellers blir det dobbelt tvangsbetont:-) Foreløpig har det vært lettere å finne den typen TV-serier. Ellers er helgene absolutt den beste lesetiden for meg, spesielt på høsten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, da er vi to. Det blir nok med gode intensjoner her også. Pluss, jeg kunne alltids vært en halvtime før på jobb, eller brukt litt lengre tid på hår, sminke og påkledning. Etter jeg fikk småen trenger jeg dobbelt så lang tid til alt, så jeg prøver å våkne før ham - men lykkes ikke alltid med det. Podcast og musikk er slettes ikke dumt. Hva slags podcaster hører du på?

      Smart å trene foran TV. Enig i at Piken på toget var drivende. Jeg tror jeg kunne trent til Sleeping Beauties. Det er nesten litt trist å komme frem når jeg pendler til jobb og jeg har buss for tog, så det sier jo sitt.

      Så deilig å bruke helgene til å lese :)

      Slett
  4. Mitt største problem er at tv-serier ansees som sosial og noe man kan gjøre sammen, lesing (minus tvangslesing da, du er savnet) er såå usosialt, spesielt når jeg må gå på eget rom for å fjerne meg fra de som streamer. En løsning i det siste har vært, digre, lydblokkerende øreklokker mens mannen spiller playstation. Det ansees som familievennlig og sosialt, og etterpå har vi sett 2 episoder Stranger Things, som irriterer vettet av meg og han bare later som han ser på, mens han egentlig driver med jobbgreier på pc. Akk the webs weaved og livløgnene vi omgir oss med.

    Jeg var forresten dronning og av trim og lydboka, helt til jeg skadet ankelen, ikke har løpt på snart 4mnd og gått over til podcast. These are dark times...

    (ang, tvangslesinga holder vi oss (stort sett) strengt til den 12. og Østbanehallen, veldig enkelt for oss som toger.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er ankelen fortsatt vond? Det er veldig kjedelig, du er jo Løpelinn. Når er disse robotprotesene det har vært snakk om så lenge egentlig klare for implementering? Noterer meg at jeg er savnet. Jeg har savnet dere også. Vi har streaming av Stranger Things som eneste paraktivitet utover legobygging som er familieaktivitet, så jeg synes det er ganske synd at det ikke er flere episoder igjen å se. Stranger Things > legobygging. Min soloaktivitet (dog slettes ikke foretrukken) er stort sett bretting av klær fra tørketrommel, sette på nytt tøy, stable inn og ut av oppvaskmaskin og plukke opp 20000 legoklosser hver dag. Så er det akkurat like ille neste dag. Når jeg er ferdig med det er min foretrukne soloaktivitet ofte å sove. Eller spise noe sukkerholdig.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS