mandag 8. januar 2018

Å føre statistikk over det man leser - last ned excelmal her

På fredag skal jeg møte en gjeng bokbloggere på Kulturhuset for tvangslesing. Det gleder jeg meg veldig til, for det er lenge siden jeg har sett "kollegaene". Flere av oss har tatt en gjennomgang av det vi leste i fjor, for meg var det en kjapp affære - 21 titler synes jeg ikke ga grunnlag for noen videre analyse utover hvem som var de tre beste. Tidligere år har jeg ført i Excel, jeg jobber med statistikk og analyse - så selvSå når det i et kommentarfelt hos Moshonista ble etterlyst Excelbistand tenkte jeg at jeg kunne hjelpe til.

En statistikk over lesevanene våre er nok ikke noe som kommer til å tiltrekke mange lesere utover andre bokbloggere (om noen). Men gudbedre så tilfredsstillende det er å lage grafer. Dessuten kan man måle en hel haug av ting. F.eks var 2017 et bedre leseår enn 2016? Om du har et slags numerisk "karaktersystem" om enn bare for deg selv, så kan du regne gjennomsnitt pr. mnd og pr år. Du kan også se variasjoner i gjennomsnittlig leste sider pr. måned eller dag eller år, en bok er jo ikke en bok. Jeg synes det er ok å fokusere på sider i tillegg til antall bøker lest, det motiverer meg i større grad til å lese flere mursteiner.

Jeg har laget et excelark som dere kan begynne å føre i. Det er bare å legge til eller slette kolonner med ting å måle. Kanskje setter du ikke karakter, eller du vil ha med måling av noe jeg ikke har lagt opp til. Om du ikke får redigert Excelarket slik du ønsker, kan du sende meg det på mail (linn.k.pettersenALFAKRØLLgmail.com) med instuksjoner eller møte meg på Kulturhuset i Oslo fredag 12. januar mellom 15.30 og 18.00ish. Jeg er hun som ser ut som hun ikke har sovet mer enn to timer sammenhengende på to år. Hvilket er nærmere sannheten enn jeg skulle ønske. Men hei.

EXCELMAL I GOOGLEDOCS KAN LASTES NED HER
NB! Inne i Google Docs, trykk file-> download as og velg Excelfil før du begynner å gjøre endringer. Gjør du endringer direkte i googledocs spreadsheeten du kommer til med lenken endrer du malen. 

Om du sliter med å få det til å virke, eller heller vil ha det på e-post, så send meg en mail.

I Excelmalen har jeg valgt å inkludere:

  • Forfatternavn
  • Tittel
  • Årstall boken er publisert
  • Sidetall (pleier å hente dette og årstall boken er publisert fra Goodreads om jeg ikke har det for hånden når jeg skal føre inn i Excel)
  • Når boken ble lest. Du skriver inn start og sluttdato, excel regner antall dager du brukte og hva som var gjennomsnittlig lesefart (antall sider/antall lesedager).
  • Forfatterens nasjonalitet
  • Om boken er bok, e-bok eller lydbok
  • mm

 Det er bare å slette og legge til kolonner.

Her er noe av statistikken jeg laget for meg selv med liknende oppsett i 2015.

17 kommentarer:

  1. Takk, så bra! Hvis jeg vel bruke vanlig Excel, må jeg lage det på nytt? Har google docs på jobb, men bruker ikke regneark noe særlig der..

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, den fila du laster ned fra Google docs kan åpnes i vanlig excel. Om det byr på problemer kan jeg gjerne sende den til deg på e-post.

      Slett
    2. Så fint. Da skal jeg prøve det etterhvert. Lagra den du la ut, og skrev noe inn der, så jeg får se om den ligger er fortsatt..
      Ps..vi hadde faktisk en gjennomgang av google regneark i dag på jobben, da ift til et system vi kan bruke på et område. Men det var mye enklere det enn det boksystemet altså..

      Slett
    3. Hei. Jeg fikk ikke til å åpne denne i vanlig excel. (husk det e Excel for Mac- vet ikke om det har noe å si?) epostadr min er artesbloggalfralrøllgmail.com
      Men regnearket ditt fikk jeg lagret på mine dolumenter på maskina, men det er vel bedre å bruke excel-prgarmmet mitt , hvis mulig..

      Slett
    4. Sendt på e-post, så satser vi på at det fungerer! :)

      Slett
  2. Åh, hurra!!

    Skal helt uten tvil benytte meg av dette i år, kommer til å gjør alt mye mye lettere (og litt mer fænsi). Jeg har gått fra kommentarfelt til kommentarfelt og sagt dette, men sier det en gang til: tellinga tar dagevis for meg, hvert år, kladdebok, post-its, strekmenn, streker. Ender som regel opp med et par feil også, 100 leste, 55 menn og 55 kvinner, hm nei. Nå blir det andre boller!

    PS: Jeg er foresten statistikk-ansvarlig på jobb, men kan altså ikke verken opp eller ned på Excel, tror det sier et eller annet litt ubehagelig om helsevesenet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også selvlært i excel og statistikkansvarlig. Har blitt mer og mer glad i det programmet. Om du vil kan jeg hjelpe deg å se på grafer og hva det kan være kult å regne på ut fra det du har registrert - sånn etterhvert.

      Slett
    2. HAHA til din PS! You made my day ;)

      Slett
  3. Fantastisk! Og nå ga du meg det sparket jeg trengte for å komme meg på tvangslesing på torsdag. Skal plotte inn/eventuelt klare å overføre din eminense til det arket jeg har hatt i et par år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, Monika.

      Det kule med at flere bruker samme utforming på excelarket er jo at de som ønsker det kan sammenlikne seg med de andre og få måltall.

      New Public Management bokblogging!

      Slett
  4. Så gøy! Utrolig stilig at du har tatt på deg dette arbeidet for alle oss som ikke er racere i excel, tusen takk! Gleder meg til å begynne å bruke det. Jeg har vurdert å lære meg excel selv, for det virker veldig nyttig. Men har ikke så stor bruk for det i jobbsammenheng at jeg foreløpig har kunne forsvare å bruke tid på det. Og hjemme har jeg omtrent aldri bruk for det, så der gidder jeg ikke. Får se om jeg blir inspirert etter hvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes jo det er veldig gøy å kunne være til nytte da og at det er noe jeg kan fra jobb som kan brukes i bokbloggersetting. Stas at du bruker arket!

      Slett
  5. Jatakk! Til å ha vært kursinstruktør i Excel fra 1995 til nærmere 2015 (altså i tjue år, mer eller mindre) så har jeg ennå ikke rotet meg til å lage et oppsett for kontroll over lesingen min. Så - TUSEN TAKK! Jeg "stjeler" med stor glede XL-arket ditt (hehe)

    SvarSlett
    Svar
    1. ...hvilken sløvskap fra min side er ikke det... (takker en gang til)

      Slett
    2. Hei Marianne, godt nyttår!

      Oi, da er nok du den helt klart best kvalifiserte bokbloggeren i Excel! Kanskje du kan få æren av å lage videoblogginnlegget? Haha.

      Slett
    3. Godt nyttår til deg også Linn :)
      Som man roper i skogen får man kongler i hodet... sa hun, og takket pent nei til videoblogginnlegg. Hehe.
      Jeg kikket på regnearket, og det var jo supert. Jeg har lagt til et par kolonner med egne utfordringer som jeg nå har mye bedre kontroll over, så dette var kjekt. Jeg har hatt Excel på maten, opp og ut ørene, så det er vel en grunn for at jeg har skygget banen og heller skrevet lister. Lange lister i Word istedenfor.. Ser jo selvfølgelig, at regnearket ditt er genialt for komplett oversikt.

      Slett
  6. Fantastisk! Og tusen takk for at du gjør dette. Det sier jeg selv om jeg egentlig ikke hadde tenkt å bruke det, men så klikket jeg på linken, og så for pent det var, og siden det er tidlig på året, og få bøker å putte inn. Gi meg 10min og jeg er sikkert hekta.. (også veldig glad for at både du og Marianne er standby for dummyhjelp).

    (Det betyr ikke at jeg har sluttet å ivre for videoer)
    (Nå skal jeg telle)

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS