fredag 5. januar 2018

De tre beste leseopplevelsene mine i 2017

Jeg leste 21 bøker i 2017. Det er helt klart færre enn planlagte og ønsket å lese, men jeg er optimist og skal jobbe med å få mer tid til å lese i 2018. Jeg vil likevel si at året som gikk var et år med mye leseglede. Det jeg leste var stort sett bra, etter mine egne standarder. Favorittene i året som gikk var:



Lincoln in the Bardo av George Saunders. 
Boken handler om president Lincoln og elleveåringen hans, Willie som dør av sykdom rett før borgerkrigen i 1862. To dager etter begravelsen tilbringer Lincoln natten ved graven. Boken følger handlingen gjennom natten - og her skjer det ikke rent lite – det er mange ånder (!) som har mye på hjertet. Historisk med en skikkelig kreativ tvist med andre ord. Dette er en bok som må oppleves. Jeg tror den enten treffer skikkelig godt, eller ikke i det heletatt hos de som leser den. For meg gjorde kombinasjonen av originalitet, humor og dybde den til en innertier. Denne fungerer også utmerket som lydbok. Jeg vet flere norske bokbloggere elsket denne boka, flere av oss leste den i forbindelse med Man Bookers litteraturprisutdeling i 2017 - som den vant.

Napoli kvartetten av Elena Ferrante (Min Briljante venninne i Norge). 
Jeg må innrømme at jeg er helt bergtatt av Napoli-kvartetten til Elena Ferrante. Jeg leser med en interesse jeg ikke har hatt for bøker på over ett år. Det er interessant i hvor stor grad dynamikken mellom to personer settes tidlig. Lina og Elena har forandret seg mye siden de første årene de lekte sammen som småjenter, men maktforholdet og synet på hverandre er tilnærmet uforandret. De dannet en identitet da, om hvem de var – alene og sammenliknet med den andre, som ingen av dem bryter fri fra. Felles for dem begge, er at de har ambisjoner. Ekstraordinært fortalt om sylskarpe, men ikke alltid særlig sympatiske venninner i kamp med omgivelsene i Napoli. Min favoritt var bok to, men les alle sammen i riktig rekkefølge. 

Brave New World av Aldous Huxley
Den siste boken jeg vil nevne er Brave New World av Aldous Huxley som minnet meg på at noen av den mest ramsalte samfunnskritikken (som treffer bedre i dag enn da den ble skrevet) og de mest originale ideene kan finnes i gamle klassikere. Brave New World er fra 1932 og fremstår som den totalitære motsatsen til 1984. Her har man en slags ulitmat kapitalistdystopi, om man kan si det slik. En verden der alle er opptatt av konsum og nytelse i form av uforpliktende relasjoner og kjemisk stimuli (soma) og helt grunnleggende verdier og institusjoner - som forhold til natur og familie, er borte. Menneskene dyrkes i laboratorier for å bli Alfaer, Betaer, Gammaer og lavere klasser - med dedikerte yrkesmuligheter og begrensninger. Jeg lot meg fascinere og skal lese flere klassikere i 2018. Jeg er godt i gang, årets første bok i 2018 er The Heart is a Lonely Hunter av Carson McCullers.

Hva var dine beste leseopplevelser i året som gikk? Jeg tar veldig gjerne i mot tips til bøker.

5 kommentarer:

  1. Har vel sagt godt nyttår tidligere, men det er bare første uka, så hver gang man møtes burde være regelen, fram til 8.jan. Soo, godt nyttår. Og først, excelkunnskapen din skrikes etter i et annet kommentarfelt. Jeg har lovet deg bort..

    Jeg var en av de som ikke forstod noe som helst av Lincoln in the Bardo. Hørte lydboka, som var særdeles påkostet, med store navn og kjendiser, men følte det bare kompliserte ytterligere. Ingen av de jeg har sett som trykket boka til fjorårets bookerbryst har hørt lydboka. My bad. Uten at det betyr at jeg kommer til å prøve igjen. Kanskje noe annet Saunders.

    Yay til Ferrante. Likte også toern best, treern var full av dårlige valg og firern så etterlengtet at den ikke kunne unngå å bli antiklimaks. Mer Ferrante i 2018. Og klassikere. Ikke lest Brave New, men ser jeg burde. Og siden du generelt er vanskelig å få tak i. Håper du slenger deg med på tvangslesing i år. Det nyopppussede Kulturhuset er vår nye arena. Skal prøves ut for første gang til uka.

    SvarSlett
    Svar
    1. to dager for sent ute, men godt nytt år! Tok deg på ordet og laget et Excelinnlegg. Men ikke videoblogg. Gudbedre. Kanskje 2018 blir året jeg videoblogger om bøker. Da er det jeg som må skaffe meg rød leppestift. Mer Ferrante i 2018 indeed. Kjæresten hørte lydboka og likte den veldig godt, men har hørt bra ting om 10th of December også. Jeg hadde liksom sett for meg at du og Saunders var match made in heaven fordi dere begge har så herlig intelligent humor.

      Slett
  2. Hurra for Saunders! Han er på min topp ti for 2017 også, litt usikker på om han når helt opp til topp tre - men uansett en helt fantastisk bok. Glad jeg ikke gikk for lyd.

    Jeg er den eneste som enda ikke har lest Ferrante, kanskje blir 2018 året, men mest sannsynlig venter jeg en fem-ti år til, slik at jeg kan få følelsen av å ha oppdaget noe nytt.

    Brave New World leste (hørte) jeg i 2013, husker at jeg ikke var overbegeistret men husker ikke hvorfor. Burde for min egen skyld begynne å skrive et par ord om alle bøker jeg leser, om så bare på goodreads.

    Håper å se mer til deg i 2018 :)

    PS: Årets beste bok her var nok kanskje Swamplandia!.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vil gjerne se mer til deg i 2018 også! Stafettpinnen med å introdusere en ny gruppe lesere for Ferrante i 2028 tildeles herved deg. Det er lurt å skrive ned noe. Jeg har utsatt å anmelde Exit West som jeg leste i fjor høst og allerede er det lille jeg husker: Blah, mye hasjrøyking og nye steder og to folk som sklir fra hverandre. Ikke akkurat mat til tidenes innlegg. Jeg noterer meg Swamplandia!

      Slett
  3. Hurra for Lincoln! Som Haruhi er jeg usikker på om den havner i min topp tre, men det er kun fordi jeg har lest en del utrolig sterke bøker i år. På et slightly dårligere år hadde den lett kommet på topp. Fremdeles såå utrolig fornøyd med at favoritten min vant for en gangs skyld!

    Brave New World må jeg få lest! Ferrante er jeg litt mer usikker på om er noe for meg.

    Min topp tre fra 2017 tror jeg må bli:
    1. Himself - Jess Kidd
    2. The Story of a Brief Marriage - Anuk Arudpragasam
    3. Good Morning, Midnight - Lily Brooks-Dalton

    Med Lincoln in the Bardo og Going Solo rett bak.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS