mandag 7. april 2014

Linnformasjonens guide til en krimfri påske.

På listen over små gleder i livet er marsipan og påskesol ganske høyt på lista. Krim, derimot står vel et sted mellom våte sokker og banantwist for min del. Dersom du heller ikke bryr deg nevneverdig om å lese den siste til Jo Nesbø kan det være greit å satse på andre bøker.

For andre gang, skal jeg forsøke å gi en guide til en krimfri påske.



Trenger du litt spenning? Prøv Gillian Flynns Gone Girl.
Nick og Amy Dunne forbereder sin femte bryllupsdag. Det har vært et par tøffe år, der de begge har mistet jobben (de fordømte bloggerne har gjort det umulig å leve av å skrive om filmer, musikk og kultur i magasiner). De har solgt huset i New York under takst, og flyttet tilbake til Nicks barndomsby North Carthage, i Missouri for å ta seg av Nicks gamle og syke foreldre. Til tross for en nær perfekt fasade er Amy slettes ingen enkel kvinne å leve med, hun er perfeksjonist i alt hun foretar seg og deler ut straff i gammeltestamentlig ånd. Når Amy forsvinner, blir Nick hovedmistenkt. Han føler presset fra media, politiet, Amys foreldre og lokalsamfunnet og når sant skal sies oppfører han seg rart. Lite genuint. Nick tas i løgn, bedrag og upassende oppførsel. Det er liten tvil om at han er en bitter og forsmådd ektemann, men er han en morder?

Hjemmepåske? Reis til India med Katherine Boo i Bak Den Vakre Fasaden
Gjennom Boo følger vi befolkningen som lever gjemt bak murveggen med flisereklamen "beautiful forever" i et slumområde utenfor Mumbais flyplass. Det er lett å glemme at man leser en dokumentarbok, så godt er språket - så presist er skildringene. Mens hotellene symboliserer Indias sterke økonomiske vekst, er Annawadi en hengemyr av bunnløs fattigdom og elendighet. Abdul vil bli rik på å sortere søppel. Asha håper datteren skal bli den første i slummen med høyere utdannelse. Religion, kastesystem, sex og maktkamp er grunnlaget for intriger. Boken er i stor grad en problematisering av den bunnløse fattigdommen og et sobert portrett av hvordan det er å være en av mange fattige i India.. Hvor pengene blir av og hvordan det preger oss å leve i omgivelser som dette - og hvordan de fattigste likevel håper - fordi håp er det eneste de har. Katherine Boo har klart kunsten å skildre disse menneskene uten å gjøre dem stakkarslige. Jeg er full av beundring ovenfor dem, for Boos indere i slummen er først og fremst ressurssterke og hardtarbeidende. Kanskje den beste boka jeg har lest så langt i år.

Syntes du religion (og påsken med den) er noe tull? Jeg anbefaler Life of Pi av Yann Martell.
Boka åpner relativt bastant med at den skal få leseren til å tro på Gud. Piscine Molitor "Pi" Patel er sønn av en dyrehagebestyrer, indisk, og intet mindre enn hindu, kristen OG muslim. Da familien pakker med store deler av dyrehagens innbyggere og forlater India for å søke lykken i Canada synker skipet på den fjerde dagen til sjøs. Vi følger så Pi 227 dager i en livbåt med en hyene, orangutang, en skadet zebra og en tohundre kilos bengaltiger med navnet Richard Parker. Life of Pi blir bare bedre og bedre og aller best er slutten, der den plutselig blir litt Pans labyrint. Jeg er positivt overrasket! Hvem var egentlig i båten med Pi?

Go classic! Ernest Hemmingways historie om Den Gamle Mannen og Havet er god.
Les den selv om du ikke bryr deg nevneverdig om verken fisk eller gamle menn. Du kommer til å takke deg selv for det etterpå. Etter 84 dager uten fisk, legger den gamle fiskeren ut på sjøen alene. Han fanger sitt livs fangst, og kjemper med den digre fisken dag og natt i flere døgn og blir trukket langt fra land før han klarer å drepe fisken og feste den til båten. Før han får kommet seg tilbake til havna er fisken spist av hai og det er bare skrotten igjen. Den gamle mannen og havet er et isfjell av en bok, i det at den er så mye mer enn historien om en gammel mann som fisker. På en måte er det vår historie også, den sier noe om menneskets natur – på 100 sider.

12 kommentarer:

  1. Flott initiativ, Linn. Jeg er sikker på det finnes lesere der ute som omtrent kjenner på brekningsfølelsen ved påske = krim :) Da er det herlig når man kan finne tips som garanterer en krimfri påske.

    Jeg har dessverre ikke lest noen av bøkene du nevner, eller egentlig er jo ikke det noe jeg behøver å unnskylde, for da er det jo tips jeg kan ta med på min evige lange bokliste :) Hemingway har jeg lest tidligere, men da leste jeg A farewell to arms. En bok jeg nok aldri vil glemme.

    Innlegget ditt har jeg forresten delt med de som følger Bokblogger.no på Facebook.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for veldig hyggelig kommentar og deling av innlegget. Det er jo så mange bøker man kan og bør lese, så at listene våre ikke overlapper er som du selv sier ikke så beklagelig :) Jeg har ikke lest a farewell to arms. Det burde jeg kanskje.

      Slett
  2. Jeg er vel en periode krim-leser og jeg har bestemt meg for å lese litt krim nå i påsken men det skal få lure seg inn et par andre bøker også. Har kun lest Gone Girl av de bøkene du har på listen her, To av dem står på ønskelisten min og sistnevnte ble jeg nysgjerrig på så den må sjekkes ut. Enig med Mari at dette var et flott initiativ:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lurer faktisk på om jeg skal gå mot min egen overbevisning og prøve meg på litt mer krim selv. Det er jo litt for dumt å avskrive en hel sjanger. Hvordan likte du gone girl?

      Slett
    2. Den likte jeg veldig godt :-) Har lest "Åpne sår" av samme forfatter men den ble jeg ikke så veldig overbevist av, mens "Mørke rom" har jeg ikke fått lest enda. Gleder meg til filmatiseringen av Gone Girl er ferdig. Jeg syntes det er gøy å utfordre seg selv litt og lese noe i sjangere man kanskje ikke leser så veldig mye, det er vel også litt sånn at man har en favorittsjanger og da blir det kanskje til at det blir lest mye bøker innenfor en bestemt gruppe. Jeg leste en god del "Chick-lit" før men leser mindre og mindre av den type bøker nå, det kan være greit innimellom men ikke hele tiden. Så prøv deg gjerne på litt krim.

      Slett
  3. Herlig innlegg!
    Jeg drar nok til fjells, og pakker nok litt krim i sekken, men på din oppfordring kommer jeg til å ta en tur "Bak den vakre fasaden" også!

    Nyt våren og påsken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fjellet i påsken er aldri feil! Ja, ta en tur bak den vakre fasaden. Jeg gleder meg til å høre hva du syntes.

      Slett
  4. Eg skal lese krim, men Den gamle mannen og havet er jo ei genial bok. Tenk å putte all den flotte historien inn på knappe 100 sider!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo masse bra krim, så jeg gleder meg til å høre hvilke bøker du har valgt. Ja, den gamle mannen og havet er en kompakt perle.

      Slett
  5. Gone girl/flink pike er en psykologisk thriller som passer fint inn i påskekrimkonseptet btw.. :) På har jeg startet å lese, men jeg så filmen som var aldelse nydelig, og da blir bøkene ofte liggende… Den gamle mannen og havet er også en utrolig fin fortelling.:) God påske! (selv vil jeg lese flere krimbøker i påska)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, bra du påpeker det. Jeg var usikker på hvorvidt thriller/spenning inngikk i krimsjangeren. Jeg liker jo en del thriller og spenning, så kanskje burde jeg ikke avskrevet krim så raskt. God påske!

      Slett
  6. Skulle trodd jeg ville digga dette innlegget. Vanligvis leser jeg så mye krim, men nå finner jeg ikke en eneste en som fenger. Har forsøkt meg på Gillian Flynn men det funka ikke. Men kudos for et glimrende initiativ, akkurat i dag skulle jeg bare ønske det var omvendt.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS