tirsdag 9. september 2014

Trakk de lapp? – Mine kommentarer til Man Booker Shortlisten 2014

13 longlistede bøker er blitt til seks i annonseringen av Man Bookers Shortlist i dag. En liste som vekket lite begeistring, hos flere enn undertegnede. Hvordan var det mulig at Cloud Atlas-forfatteren Mitchell hadde falt ut av listen? Og viktigere – at bøker som Fowlers We are all completely beside ourselves og Ferris' To Rise again at a decent hour i heletatt var med på longlisten er rart, at de har kommet seg videre til shortlisten er et mysterie for meg. Trakk dommerene lapp?
  
Shortlisten for Man Booker 2014:
  • Joshua Ferris (US) – To Rise Again at a Decent Hour
  • Richard Flanagan (AU) – The Narrow Road to the Deep North
  • Karen Joy Fowler (US) – We are All Completely Beside Ourselves.
  • Howard Jacobson (UK) – J
  • Neel Mukherjee (UK) – The Lives of Others
  • Ali Smith (UK) – How to Be Both
 
Jeg har enda ikke lest Jacobson, Mukherjee og Smith, så jeg håper og tror det kommer til å ligge noen perler av noen leseropplevelser der.
 
Min favoritt hittil er Flanagan, som jeg ratet til en A. Kjæresten ble ferdig med å lese The Narrow Road to the Deep North tidligere i uken (mellom oss kaller vi den "the protruding anus book") og hans dom er langt fra så positiv som min. Han syntes:
 
 - Det vies for mye plass i historien til repetitiv romantikk, etter hans smak.
 - Historien om australske krigsfanger er tidligere bedre fortalt av andre, han har blitt mer engasjert av å lese om det i historiebøker.
 - Det at hver karakter skal presse på leseren en slags livsvisdom underveis føles påtatt og er dessuten utrolig irriterende.
 
Jeg savner The Wake av Kingsnorth på listen, jeg skjønner det ikke var særlig sannsynlig at den kom med, fordi den var ganske smal, men hei – Fowler kom med. FOWLER. KOM. MED. Jeg savner også Mitchell med The Bone Clocks, som jeg er halvveis inn i. Hustvedt ville det heller ikke være rart om var på lista. Skulle man fylle kriteriet amerikansk og kvinne er det veldig rart Fowler ble prioritert foran Hustvedt.
 
 Hva tenker du om Shortlisten?

4 kommentarer:

  1. Jeg blir som regel litt skuffet når de publiserer shortlist, men i år har jeg gått forbi skuffelse og til å være vantro. Fowler OG Ferris??? Det burde ikke være mulig.

    Min ideelle liste var Williams, O'Neill, Kingsnorth, Mitchell, Flanagan og Jacobson. Jeg visste at det ikke kom til å skje, men at marerittscenarioet med både Fowler og Ferris skulle bli virkelighet hadde jeg ikke trodd i mine villeste drømmer. Flanagan og Jacobson kom med, men det var de jeg var minst giret på av bøkene på min idelle liste. I 2011 hadde vi i det minste Julian Barnes, selv om det var en del drit på listen. Håper inderlig det finnes en skjult Julian Barnes på årets liste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg elsker deg for at du har Kingsnorth på listen din!

      Slett
  2. At Fowler kom med og Mitchell ble utelatt, sier alt om at denne juryen er litt anderledes enn de to siste årenes. Men det er en flott liste som jeg gleder meg veldig til å lese! :-) Gleder meg til nett-treff :-)

    SvarSlett
  3. I'm reading The Narrow Road to the Deep North, and I'm also noticing how often it says "protruding anus."

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS