fredag 2. desember 2016

Ufiltert fredagsprat

Har dere kommet i gang med julepynt enda?
Pinterest: Den til venstre er drømmen, men til høyre er nok mer innen rekkevidde, haha.,

Jeg elsker alle de små varmgule lysene i busker og på terrasser rundtomkring nå. Det gjør det ganske koselig å stå opp og gå på jobb selv om det er mørkt ute og kroppen min forteller meg at det er natta. Jeg tenkte å pynte i helgen, men vet ikke helt hvor jeg legger lista i år. Det blir ganske trangt med juletre i leiligheten, og babypoteten på 9 mnd. ville gitt katten god konkurranse om å rive ned flest mulig julekuler og omsider hele treet. Så jeg tror det enten blir et slags minitre i en kurvpotte – eller noen kvistsaker med røde bær og grønne blader på i en vase. Aller mest ønsker jeg meg jo en sånn amerikansk peishylle. Det tar julestemning til nye høyder, med et sted å henge strømper og sette masse lys og pynt. Det er uansett ikke særlig realistisk i leiligheten. Fører det opp på den voksende lista over ting jeg ønsker meg når vi flytter i hus. I fjor var en del av julepynten vår å ha flerfargede lys rundt en AK47 i glassramme. Jeg tror vi var ironiske, iallfall med de flerfargede lysene.
 
Jeg går forbi Colosseum på vei til jobb hver dag og ser at The Girl on The Train går på kino. Jeg likte boken ganske godt, synes den var veldig spennende. Så jeg vil gjerne se filmen. Jeg leste at forfatteren har en ny bok på gang, den kommer til sommeren og heter Into the Water. Akkurat som den forrige skal den være det jeg kaller Gone-girl-ish. Du vet, hva er sant, hva er ikke sant – fordi hovedkarakteren åpenbart ikke er i vater. Lukter som en fremtidig plassering på New York Times bestselgerliste. Jeg gleder meg!

Fikk også med meg at Den Pulitzervinnende forfatteren av One Child gir bort boken gratis i Kina, fordi ingen tør selge den. Kanskje ikke så rart, er ikke så lenge siden fem forlagsansatte forsvant sporløst etter å ha solgt samfunnskritiske verk. Desto viktigere å støtte opp. Jeg kjøpte et eksemplar til min Kindle tidligere i uka. Gleder meg til å lese den. Jeg er interessert i befolkningsvekstproblematikken, men skjønner at slike begrensninger krysser hva det er akseptabelt at politikk skal bestemme. Sist jeg leste om forsøk på å stagnere befolkningsvekst var det massesteriliseringene i India som skildres i Balansekunst. Den boka ga meg en skikkelig emosjonell bulk.

Kjæresten nevnte forresten at Kindle Unlimited så fantastisk ut. 1 million boktitler og ubegrenset Audible til en månedspris på rett under 10 dollar, ala HBO/Netflix/Spotify-modellen. Jeg er ganske entusiastisk til denne forretningsmodellen. Man må registrere seg med amerikansk adresse for å få tilgang foreløpig, men det lar seg ordne. Er det noen av dere som har noe erfaring med Unlimited-konto? Er det begrenset med attraktive titler for eksempel? Jeg liker å lese nye bøker.

Det ble litt av alt, men hei. Jeg slenger meg på lavterskelbloggbølgen.

7 kommentarer:

  1. Lite julepynt foreløpig, men eg har vokst opp i ein heim der det var julenisseland 1. søndag i advent og ut desember så eg venter litt i egen leilighet. Å gå til jobb er adskillig koseligere nå når mange har pynta busker og trær. Ulempen er at du ser ofte kva du ikkje vil ha sjølv, som det eine huset som har blinkande fleirfarga lys i stovevindauget. Det er ikkje mykje fint! Ha ein fin lørdag, Linn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser den. Synes de multifargede blinkende husene er festlige. Styggfestlige, men likevel veldig fascinerende. Håper du har hatt en god helg!

      Slett
  2. Jeg skulle gjerne hatt Kindle unlimited, forutsatt at det er et godt utvalg bøker (men med så mange bøker bør det jo være mye interessant tilgjengelig). Prøvde å google det og fant ut at man i 2014 trodde at det skulle bli tilgjengelig for norske brukere den høsten. Så da lurer jeg på hva som har skjedd.. hadde vært veldig greit om vi kunne bruke det uten å måtte late som om vi er amerikanere.

    Jeg har skikkelig lyst på juletre i år. Har aldri feiret jul hjemme og har av den grunn ikke pleid å pynte så masse. Skal ikke være hjemme på julaften i år heller, men har kjøpt hus og har plass til juletre i biblioteket hvis jeg flytter stolen som står der. Om treet vil få fred fra hundene vet jeg ikke.. Støtter deg i den amerikanske peishyllen, det hadde vært kos. Men julestrømpene hører egentlig hjemme på soveromsdøren, så der kan de få fortsette å være.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg kjøpte leilighet tidlegare i haust, og har kjøpt eit lite falskt juletre på IKEA. Juletre i biblioteket. Høyres ut som ein Agatha Christie-roman ;-) Julestrømper høyrer heime på sengestolpen så ingen amerikansk tradisjon der.

      Slett
    2. Ja, jeg vet ikke om de er like strenge på fastprisavtaler i USA som her? Tror kanskje ikke det. Kanskje det ble noe momsproblematikk, at det er derfor de ikke ekspanderte til Norge. Er det moms på e-bøker fra Amazon? #noob.

      Juletre i biblioteket, det er staselig! Synes du bør ha noen bilder av biblioteket på bloggen.

      Slett
  3. Desember er generelt en koselig måned synes jeg! Mye å glede seg over.

    Har ikke noen erfaring med Kindle Unlimited, men høres jo unektelig interessant ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. Karbohydrater, flanellsengesett og mye tid med bra folk er ikke å fornekte.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS