torsdag 1. desember 2016

Endelig bruk for Piketty


Jeg er en av de 97% * som har kjøpt Pikettys Kapital i det 21.århundre og lagt den vekk etter et par sider, med intensjon om at denne skal jammen leses, men på en dag jeg er klar for faglig påfyll. Vel, i går fant jeg endelig et bruksområde for boka. Babyen er tett i nesa og jeg trengte å heve fotenden på senga, det andre sengebenet er holdt oppe av Krig og Fred, den har jeg faktisk lest. Under tvang av Ingalill, men likevel. Lest.

*Det er Wall Street Journal som har gjort en uhøytidelig gjennomgang av bøkene leserne kommer til å gi opp – samt hvem de mest sannsynlig vil lese ferdig. Denne viste at under 3 % av de som hadde kjøpt Piketty fullførte boken.  Metodikken er som følger: man har brukt Amazons popular highlights – hver bok oppgir de fem mest siterte passasjene. Hvis hver leser klarer å lese ferdig boken bør disse utdragene være ganske jevnt fordelt på bokens lengde. Dersom ingen kommer forbi introduksjonen vil man finne alle de fem sitatene i bokens første sider (som i Stephen Hawkings "A brief history of time"). Her har man laget noe man litt flåsete kaller Hawkingindeksen: Ta gjennomsnittet av sidetallene til de fem mest siterte passasjene i boka og del dem på bokas totale sideantall.

1 kommentar:

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS