onsdag 14. september 2016

Prøver å finne veien ut av ammetåka

Kjære lesere, det har vært stille fra meg lenge nå. Jeg fikk en herlig liten gutt i februar og det å få baby er virkelig et fulltidsgesjeft. Jeg tenkte jo at mammapermisjon ble flere måneder fri med en liten bylt som sover ofte, og at jeg ville få tid til å lese og lære meg å bruke symaskinen ved siden av å være mamma. Sånn ble det ikke!  Han sover så lite, så når han sover trenger jeg å sove også. Jeg merker også at jeg ikke klarer å være tilstede i bøkene og gi dem min fulle oppmerksomhet slik de fortjener når jeg leser. Det er frustrerende, men helt sikkert forbipasserende. Det er en klisje å si det, men det er vanskelig å konsentrere seg om noe annet når det viktigste i livet ligger og spreller på en matte foran en. Å bli mamma er det beste som har skjedd meg.

Min kosepotet! Krøllet håret for å distrahere dere fra de nå kroniske posene under øynene.

I starten av november er mammapermisjonen min over og jeg blir pendler igjen. Da tror jeg at jeg skal få lest mer. I går kom Man Booker Shortlisten. I år har jeg ikke lest alle de longlistede bøkene, men jeg har fått lest "kinaboka" Do Not Say We Have Nothing av Madeleine Thien på Kindle. Anmeldelse kommer snart!

Jeg hører litt lydbok når jeg går tur. Akkurat nå hører jeg den første boken i Malazanserien, som kjæresten ikke får fullrost nok. Han mener det er den beste fantasyserien han har lest - og han pløyer gjennom 200ish bøker i året. Vi har ganske forskjellig smak i bøker, men liker å anbefale hverandre bøker for å prøve oss litt utenfor komfortsonen. I tillegg er det jo veldig gøy å snakke om bøker vi begge har lest, da.

Ellers håper jeg dere har det bra, at dere nyter den herlige høsten og at dere er flittigere lesere enn meg om dagen. Hva leser dere på?

17 kommentarer:

  1. GRATULERER SÅ MYE! Har ikke fått med meg at du har fått en liten,det var koselig å høre! :-) Og kanskje ikke så rart at det har vært stille fra denne kanten da,og det er bare å nyte tiden hjemme!

    Jeg har kastet meg på booker-kjøret og satt meg som mål å klare alle 13 bøkene før gårsdagen, men slik gikk det ikke- jeg fikk lest 5. Og av de 6 som gikk videre har jeg lest 3 så jeg skal klare de 3 andre før den 25 okt. Blir spennende å lese omtalen din på Thien sin bok, den har jeg ikke lest men bestilte den i går.
    Akkurat nå holder jeg på med de siste sidene av "Tilbake til Tall Oaks" og såvidt i gang med "Glassklokken" av Sylvia Plath

    Det var kjekt å høre fra deg igjen! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Beathe. 5 bøker før shortlistannonsering er jo bra det da, men da ligger du iallefall godt an til å rekke alle de shortlistede før vinneren annonseres. Jeg håper du har bedre kjemi med Thien enn jeg hadde, for boka er god.

      Slett
  2. Gratulerer med liten tass! Jeg veit akkurat hvordan du har det, og ja, det er forbipasserende. Både leselyst og konsentrasjonsevne kommer tilbake etter hvert. Så ikke stress med det, lillegutt er viktigst, og det er helt riktig. Og jeg sover også når barna sover, det er nødvendig også i perioder når barna blir større. Bare kos dere - med verdens beste samvittighet! Skjønne dere er:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode ord, Hedda. Vi koser oss hjemme og håper du har rett i at konsentrasjonsevnen kommer tilbake etterhvert, fortrinnsvis før jeg skal tilbake i jobb om en 7-8 ukers tid. ;)

      Slett
  3. Gratulerer med baby :-) Er spent på omtalen din av boken til Madeleine Thien. Sammen med Graeme Macrae Burnets roman er det den jeg har mest lyst til å lese av de kortlistede bøkene.

    Elin /Bokelskerinnen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elin, tusen takk for gratulasjoner. Jeg skulle ønske jeg likte Thiens bok bedre. His Bloody Project ser veldig spennende ut!

      Slett
    2. Leste omtalen din av Thien nå, og basert på den blir det ikke en bok jeg prioriterer med det første :-)

      Elin

      Slett
  4. Gratulerer så mye! Har savnet deg i bookerstyret, synes denne bloggpermisjonen har blitt i overkant lang nå. (mammablogging er lov).
    Jeg leser norsk 2016, akkurat nå Espedal, straks Hjorth, og hører Booker2016 på lyd, går og venter på at David Szalsayayaya skal dukke opp på audible, sier du Thien er bra, kan det hende jeg velger den istedet.

    (Veldig fine krøller, tok flere minutter før jeg så det var baby i bildet)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, du er så herlig. Ja, jeg burde gjort comeback litt før. Har man energi nok til å lete etter kjeks i høyskapet flere ganger om dagen har man energi til å gi livstegn på bloggen også. Internettet er skikkelig ustabilt her hjemme så i går bestilte jeg ny router. Det er så tregt at jeg får 90-talls assosiasjoner. Så det er også en slags unnskyldning. Skal skåne deg resten. Skjerpings. Hørt bra ting om Hjorths nye og avventer spent anmeldelse. Skal sjekke om det ligger mer Booker på audible, for da kan jeg gå tur med tassen og høre bok samtidig.

      Slett
  5. Gratulerer så masse! En del babyer (og kommende) blant bloggerne nå.. Jeg fikk heller ikke lest så mye da jeg hadde småbarn, det kommer nok tilbake senere. Kos deg med den lille.:)
    Jeg leser også norsk 2016 nå, har nettopp lest Espedal, samt en ny krigskrim av Roar Ræstad. Holder på med en liten refleksjonsbok av Erling Kagge /Stillhet i støyens tid og starter på Anne B Ragden Alltid tilgivelse i kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvem andre som har baby på gang. Får ta runden innom bloggene. Imponert over lesekapasiteten din, må ta turen innom deg for å lese hva du synes om Espedal.

      Slett
  6. Gratulerer! Du har vært savnet.

    Har termin om fjorten dager, og dette beroliget meg litt. Alle forteller meg at jeg ikke kommer til å overskudd eller tid til å fullføre en eneste bok på lenge og så langt har den tanken gitt meg panikk; hvem er jeg hvis jeg ikke er en leser? Men det blir vel helt sikkert naturlig og greit når den tid kommer. Akkurat nå sliter jeg mest med at jeg nesten er litt redd for å starte på ordentlig god bøker, hva hvis jeg føder i morgen og leser resten av boka i ammetåke uten å få med meg noe?

    Føler forøvrig at du har satt standaren, syv måneders bloggpause er minimum, - må jo også tas med i beregningen at du var mye mer aktiv enn meg pre-baby (du hadde vel omtrent 100% omtalerate? Jeg ligger på 3%). Gir meg selv et år, minst. Kanskje halvannet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for en skikkelig hyggelig kommentar, fjorten dager ja - da kan det jo komme en skatt når som helst. Min kom på overtid og jeg måtte "settes i gang", men det var helt fint. Jeg hadde med meg Johan Harstads Max og Misha på sykehuset. Leste vel 3 sider - men fikk merkelig nok tid til å se to sesonger med American Horror Story på mobilen ;) Tenkte å ta opp tråden med Max og Misha igjen nå så snart Man Booker er over. Det blir naturlig og greit, jeg lover!

      Haha, jeg er ikke sikker på om det er sånn det blir. Du får se an energi og søvnbehov. Ser Silje gjorde comeback lenge før! For min del forsvant liksom interessen helt. Jeg hadde like lite lyst til å lese som til å gjøre de obligatoriske knipeøvelsene ;). Ja, jeg prøver å skrive om alle bøkene jeg leser og det er jo pluss og minus ved det. Det du skriver om de du leser er kanskje mer inspirert fordi de bøkene du velger å skrive om er bøker du brenner etter å fortelle oss om. Gi deg selv all tid du trenger og masse lykke til.

      Slett
  7. Jeg trodde jeg hadde skrevet en kommentar i går, men den er tydeligvis forsvunnet. Uansett, gratulerer med baby og veldig kjekt å få et blogginnlegg fra deg igjen. Ikke for å legge noe press på dere nybakte og vordende mødre, men jeg startet faktisk bloggen min to måneder ut i permisjonen med min første. Når det er sagt var det lettere å blogge enn å lese, og det var en del blogging om TV-serier og mye uengasjerte innlegg om bøker. For jeg som deg klarte ikke helt å leve meg inn i bøker nesten hele det første året. Det er vel naturlig at hode og kropp kun skal fokusere på den lille som er helt avhengig av deg for å overleve. Det går over, men du får aldri spedbarnstiden tilbake, det er ihvertfall lett å tenke på i ettertid:-) Virker som du har en fin innstilling til det.

    Jeg leser Booker for andre år på rad, og har nå lest 3,5, 2,5 fra kortlisten, og planlegger ihvertfall å få lest The Sellout og muligens Hot Milk. Det er de som er lettest å få tak i. Jeg har en følelse av at Thien kommer til å vinne, så burde muligens lest den, men foreløpig er den altså nederst på prioriteringslisten (skal straks lese innlegget ditt om den og se om jeg endrer rekkefølgen her). Jeg likte veldig godt His Bloody Project og All That Man Is som jeg leser nå. Eileen likte jeg ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du, det er kjedelig å måtte skrive to ganger - men jeg setter veldig pris på at du tok deg tid til det! Takk for gratulasjon. Så flink du var som fikk bloggen opp å gå så tidlig, ja - det ble ganske mye TVserier her også. Jeg har liksom ikke hatt leselyst og da har jeg latt bøkene ligge og sett mye på TV.HBO har gått varmt.


      Så gøy at du leser Booker i år også! Jeg har akkurat begynt på His Bloody Project og liker den veldig godt så langt (knappe 6% inn, haha).

      Du har rett i at Thien ser ut til å være favoritten til å vinne i år. Det var jeg ikke klar over da jeg leste den eller skrev anmeldelsen - ikke at det burde gjøre noen forskjell, men det gjør det ekstra kjipt at jeg ikke likte den bedre. Kanskje det er litt som du skriver at jeg ikke er helt klar for å leve meg inn i bøker enda.

      Slett
  8. Så fint å se deg igjen, jeg har savnet deg. Og gratulerer så utrolig mye med den fine lille! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er godt å være tilbake. Stor klem tilbake.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS