onsdag 2. august 2017

C. Whitehead - The Underground Railroad (Man Booker Longlist 2017)

Det skal godt la seg gjøre å finne en aktuell skjønnlitterærbok som er mer anerkjent enn The Underground Railroad om dagen. Den var Obamas sommerbok, vant en Pulitzer og National Bookaward for Fiction og er nå nominert til prestisjefulle Man Booker. 



Forfatter: Colson Whitehead

Tittel: The Underground Railroad (2016)

Sideantall: 306 sider.

Plot: Dette er historien om Cora, som rømmer fra Randall-plantasjen, men også historien om den underjordiske jernbanen – som hun blir lovet at skal vise henne det "ekte" Amerika, samt alle de gode kreftene som arbeider for å drifte jernbanen.


Utdrag:
The whites came to this land for a fresh start and to escape the tyranny of their masters, just as the freemen had fled theirs. But the ideals they held up for themselves, they denied others.

“I don’t get where it says, He that stealeth a man and sells him, shall be put to death,” Cora said. “But then later it says, Slaves should be submissive to their masters in everything – and be well-pleasing.” Either it was a sin to keep another as property, or it had God’s own blessing. But to be well-pleasing in addition? A slaver must have snuck into the printing office and put that in there. “It means what it says,” Ethel said. “It means that a Hebrew may not enslave a Hebrew. But the sons of Ham are not of that tribe. They were cursed, with black skin and tails."

Freedom was a community laboring for something lovely and rare.

Til ettertanke:

De første ti sidene i denne boken er noe av det mest oppslukende jeg har lest noen gang. Kapittelet "Ajarry" som er bokens første, er en litterær ørefik. Coras bestemor følges fra Afrika til plantasjen i Georgia, som Cora vokser opp på. Det er usentimentalt på en måte som gjør hendelsene nesten absurde og uvirkelige å lese om, selv om man vet det dessverre ikke er tilfelle. Jeg er glad boken hadde slik en krevende, men sterk start. Det rykker leseren ut av eventuelle forestillinger om at man leser "enda en bok om en slave på rømmen". Jeg likte også kapittelet om Mabel godt.

Jernbanen er et interessant grep, for den er det eneste som ikke er virkelig. Eller, The Underground Railroad er virkelig, men ikke som en faktisk jernbane. Wikipedia oppgir at The Undergroud Railroad var et uformelt nettverk av hemmelige ruter og sikre hus som slaver i sørstatene benyttet for å rømme nordover. Det er estimert at "jernbanen" hjalp 100.000 slaver å flykte nordover. Så når jeg leste boken så tenkte jeg; en hemmelig jernbane som går under store deler Amerika, gravet av slaver. Hvor sannsynlig er det? Men jernbanen er jo virkelig ikke det mest absurde i denne historien og det andre er jo historisk riktig.

Jeg kommer nok til å tygge på denne en stund, særlig slutten – som jeg synes var det mest interessante elementet i hele boken. Jeg synes slutten sier noe om hva vi er villig til å risikere og hvem vi er villige til å stå sammen med når man møter en felles urett. Jeg skal ikke spoile. Starten var suveren, midstykket litt slepende og slutten var god og åpen for tolkning. Jeg tror ikke det er mulig å fortelle denne historien uten å føle sinne, eller lese den uten å føle sorg.

Karakter: B
 



#manbookerlonglist2017, #slaveri, #motstandsbevegelse, #forbrytelsermotmenneskeheten, #flyktninger, #flukt, #rase, #vunnetmangepriser

12 kommentarer:

  1. Dette er kanskje den boken jeg er mest nysgjerrig på om jeg kommer til å like av alle på longlist. De fleste har jeg allerede en klar formening om jeg kommer til å like eller ikke:

    Solar Bones: Ja
    Reservoir 13: Ja
    Days Without End: Ja
    The Ministry of Utmost Happiness: Nei
    Swing Time: Nei
    Home Fire: Nei

    Regner med at noen av bøkene vil overraske i enten positiv eller negativ retning, men jeg vet i det minste hva jeg tror. Med denne aner jeg ikke. Jeg har lest positive omtaler som får boken til å høre genial ut og negative omtaler som påpeker store svakheter ved boken. Jeg klarer ikke å skille det jeg tror jeg kommer til å være enig i fra det jeg neppe vil være enig i. Best guess for øyeblikket er at den vil bli enten en 3-stjerners eller 4-stjerners bok, veldig fengende i øyeblikket med noen svakheter som gjør at den ikke når opp til favorittene. Litt som det virker som om du har opplevd boken. Håper på å bli overrasket i positiv forstand. Så var det bare å finne ut når den skal bli prioritert. Ikke lett å velge rekkefølge på 13 bøker..

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du, du har helt rett, akkurat slik opplevde jeg boken. Boka er ujevn og jeg var usikker om jeg synes det var B eller C. Jeg er så spent på alle bøkene så jeg synes det er vanskelig å ikke lese det jeg kommer over av anmeldelser, men jeg har gitt meg selv litt bloggkarantene i mens lesingen og anmeldelsene pågår, i hvertfall på bøker jeg selv ikke har lest enda. Derfor er jeg glad for ditt initiativ på Goodreads. Jeg kommer til å sjekke innom hver diskusjonstråd når jeg har lest den tilhørende boka. :)

      Slett
  2. Venter med å lese omtalen til jeg har lest boka selv. Lurer bare på om du tror den kan fungere som lydbok? Prøver å dele longlist inn i lyd/e-bok for å gjøre det hele litt mer overkommelig.

    Og, en liten knisfnis til Labben over her, hos meg ser lista slik ut:

    The Ministry of Utmost Happiness: Ja
    Swing Time: Ja
    Home Fire: Ja
    Solar Bones: Nei
    Reservoir: Nei
    Days Without End: Nja

    SvarSlett
    Svar
    1. Lurt! Ja, jeg hørte 1/3 av boka som lydbok og det fungerte fint. Byttet fordi jeg savnet å gjøre highlights. Hører at Lincoln in the Bardo er bra som lydbok også. Samboeren hørte den som det, men er litt spent på hvordan de løser strukturen på boka. En side der kan jo være delt inn i 3-4 utdrag av memoarer/andre bøker med full kildehenvisning under hvert avsnitt...

      Ser ut som du og Labben forventer å like de motsatte bøkene av hverandre på longlisten? Dette blir interessant :D

      Slett
    2. Da noterer jeg denne som mulig lydkandidat. Hm, Ingalill hørte også Lincoln in the Bardo , og hun spiser jo omtrent lydbøker til frokost - men syntes den var vanskelig å få tak på i lydformat. Kanskje det ikke var formatet sin skyld allikevel. Lincoln er den boka jeg er mest usikker på om jeg kommer til å like..

      Og, ja, det ser ut til at jeg og Labben har ulike forventinger, med Autumn som eneste unntak. Sånn i utgangspunktet ville jeg jo sagt at jeg og Labben har relativt like boksmak, - men når jeg tenker meg litt mer om, så har vi kanskje ikke det allikevel. Hm.

      Slett
  3. Hva med resten da, Stine:

    Lincoln in the Bardo: Ja (lest)
    Exit West: Nei (lest)
    Autumn: Ja (lest)
    History of Wolves: Nei
    4 3 2 1: Ja (men nei i utgangspunktet, foreløpig en overraskelse)
    Elmet: Ja (holder på å lese)
    The Underground Railroad: ???

    SvarSlett
    Svar
    1. Exit West (83% lest): Ja
      Lincoln in the Bardo: Egentlig ja, men kanskje nei? Det faktum at Ingalill var skeptisk skremmer meg litt
      Autumn: Ja
      History of Wolves: Nei
      4 3 2 1: ??
      Elmet: Nei
      The Underground Railroad: ?? kan gå begge veier

      Swing Time (lest), Exit West, Utmost Happiness og Home Fire er for øyeblikket de fire jeg er mest gira på. Anderledes enn når jeg først så lista. Tror det hovedsakelig har med hva slags litteratur jeg craver her og nå å gjøre.

      Slett
    2. Jeg var glad for å høre at du likte 4 3 2 1, Labben - denne er jeg mest usikker på. Jeg merker meg at jeg er den eneste av oss tre som tror jeg kommer til å like History of Wolves. Jeg synes Atumn også virker som et høydepunkt.

      Slett
  4. Dette er den eneste jeg har lest så langt fra kortlisten og holder ellers på med Saunders og Hamid.Jeg er enig i at den er litt ujevn, men den er mest god, og til tider veldig veldig god. Jeg har i utgangspunktet stor tro på History of Wolves. Og det til tross for sammenligningen med Eileen, som var den jeg hadde mest troen på i fjor, men ikke likte, så er litt avventende. Har ellers størst tro på Autumn, Home Fire og Reservoir 13, og minst tro på Solar Bones, 4321 (for lang)og The Ministry of Utmost Happiness (selv om jeg nå fikk Harry Potter-vibber av tittelen).

    SvarSlett
    Svar
    1. Langlisten ;) men den kommer kanskje på kortlisten også? Du har rett i at den er mest god og til tider veldig god. Kanskje er det deler av boka som må modnes litt hos meg også, eller som blir bedre ved andre gjennomlesning? Dommerne må jo gjennom de samme bøkene 2-3 ganger tror jeg (ikke rart de velger så mange korte bøker til longlist)

      Jeg likte Eileen ganske godt. Swimming Home var vel kanskje også i samme kategori. 4321 virker veldig lang, og jeg har begynt på en bok av Auster før som jeg ikke fullførte. Så den er den jeg gleder meg minst til.

      Slett
    2. Haha, tror den har gode sjanser, men jeg er veldig klar over at det foreløpig er snakk om langlisten:-) Jeg har ikke lest noe av Auster før, og har mer lyst til å lese andre titler. Synes konseptet virker interessant, men har lest flere som sier den er for lang og dabber av utover i boken. I fjor leste jeg 4 bøker fra langlisten, håper på litt flere i år, men lesetiden er knapp, så det må prioriteres.

      Slett
    3. Yikes, først sammenlignet med Eileen og nå med Swimming Home. Jeg likte ingen av dem. Blir bare mer og mer skeptisk til History of Wolves.

      Håper 4 3 2 1 holder steamen bedre enn andre har gitt uttrykk for. Jeg har ikke fullført 100 sider enda en gang, så kan ikke si så mye om hvor godt den holder seg. Men foreløpig er jeg veldig begeistret. Eneste grunnen til at det har stoppet opp er fordi jeg har vært veldig trøtt på kveldene denne uken. Nå er det ferie, så satser på å sluke mursteinen.

      Solar Bones er kanskje den boken på langlisten jeg har gledet meg aller mest til (rakk ikke å glede meg til Lincoln siden jeg leste den før langlisten kom ut).

      Morsomt at meg og Stine har helt motsatte forventninger ja (bortsett fra Autumn). Blir spennende å se om det er slik det blir i praksis eller om vi blir overrasket begge to.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS