søndag 1. januar 2017

H. Kang - The Vegetarian (vinner av internasjonal Man Booker 2016)

Godt nytt år! Jeg håper dere har hatt en fin feiring og at antallet bøker lest i året som gikk oversteg antall tomflasker dere har måttet rydde bort i dag.

Elida tipset meg om The Vegetarian, som vant fjorårets internasjonale Man Booker. Jeg leste den i ett jafs. Han Kang danket ut kritikerfavoritten Elena Ferrante (du vet Min Briljante Venninne-forfatteren) og delte førstepremiepotten med oversetteren sin (kilde). Min kjennskap til sørkoreansk kultur begrenser seg til Gangnam Style, så man kan si det slik at det var på tide med litt påfyll. Oppa Booker Style!

Yeong-Hye introduseres av ektemannen som helt gjennomsnittlig. Det er ingenting spesielt med henne i det hele tatt, kanskje med unntak av at hun helst slipper å ha på BH. Det at hun var så ordinær var noe han fant tiltrekkende, det matchet ham selv, synes han. Så begynner Yeong Hye å ha blodige mareritt som gjør at hun slutter å spise kjøtt. En lavmælt krig begynner mellom Yeong Hye og omgivelsene. Ektemannen vet ikke hva han skal gjøre, og henvender seg til svigerforeldrene - som om konen er en slags vare med produksjonsfeil. De, på sin side - beklager og lover bot og bedring. Ingen ser ut til å være opptatt av den mentale helsen til Yeong-Hye. Hun har fått en "fiks ide" og må kjeftes tilbake til virkeligheten virker som konsensus.  Jo hardere de forsøker jo mer trekker hun seg inn i seg selv, til hun ikke lenger bare avstår fra kjøtt, egg og meieriprodukter - hun har i stor grad sluttet å forholde seg til omverdenen. Kilo for kilo og tanke for tanke forsvinner hun. Søsteren er fortvilet. Hvordan kan hun nå frem til Yeong-Hye før hun blir borte for godt?


Forfatter: Han Kang

Tittel: The Vegetarian (2016) - men tilgjengelig på sørkoreansk fra 2007

Sideantall: 192 sider

I et nøtteskall: Introvert krigføring vs det etablerte

Favorittutdrag:

However, if there wasn't any special attraction, nor did any particular drawbacks present themselves, and therefore there was no reason for the two of us not to get married. The passive personality of this woman in whom I could detect neither freshness nor charm, or anything especially refined, suited me down to the ground.

Psykologisk drivende
Boken er tredelt. Første del forteller Yeong-Hyes ektemann. Han ser ut til å representere det som er satt og har ingen andre ønsker enn å være ubemerkelsesverdig. Bokens andre forteller er svogeren. Han lager kunstneriske filmsnutter og tror kanskje han har giftet seg med feil søster. Han bruker alenetiden sin på å tegne erotiske bilder av Yeong-Hye. Siste del av historien tilhører søsteren, In-Hye - som kanskje er den eneste som søker å forstå. Merkelig nok er delene som er mest interessante fortalt av de mest selvsentrerte fortellerne.

Boken er drivende selv om den er lavmælt. Jeg klarte ikke å legge den fra meg. Det er vanskelig å beskrive men jeg synes asiatisk litteratur og film klarer å formidle noe mellommenneskelig på en subtil og bevegende måte vestlig film og litteratur ikke kan. Jeg er ganske frustrert med meg selv, for jeg klarer ikke å forklare det bedre -  men det føles friskt, og jeg liker det.

Det tror jeg du kommer til å gjøre også, så om du ikke har lest denne lille perlen av en bok synes jeg du skal gi den et forsøk.

Karakter: B

Tags: #manbooker2016, #sørkorea, #psykiskhelse, #søstre




3 kommentarer:

  1. Meget bra bok, og så glad for at du har lest den. Han Kang har ei anna bok ute, Human Acts. den har eg på kindle'n (trur eg), men rakk den ikkje i haust.

    SvarSlett
  2. Jeg leste altfor få av de nominerte til den internasjonale bookerprisen i fjor. Endte på tre. Siden to av dem var veldig god burde jeg lese flere. Man Tiger har jeg på leselisten, nå tror jeg at jeg legger til The Vegetarian. Også får jeg forsøke å lese noen av de mulige nominasjonene til årets pris.

    SvarSlett
  3. Godt nyttår Linn! Var det den som vant til slutt ja? Som du skjønner har jeg ikke lest mange Man Booker bøker, men fulgt litt med på omtalene i bloggverden, med et ønske om å lese vinneren. The Vegetarian er bestilt og på vei til min postkasse, takk for at du minnet meg på det :)

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS