tirsdag 13. oktober 2015

Marlon James fra Jamaica vant Man Booker 2015

Jeg kunne ikke vært mer fornøyd med vinneren av Man Booker. Prisen gikk til min absolutte favoritt på årets lang- og kortliste - A Brief History of Seven Killings. Dommerne skal visstnok ha vært enige og avgjørelsen enstemmig.

jada, stor stemning i stua, så på via nett-tv.

En kompleks, intens og original vinnerbok!
Denne boken likner ikke på noen annen bok du har lest! Kingston er delt inn i flere territorier som styres av hver sin don. Papa-Lo styrer bydelen Copenhagen City i nesten 20 år. Vi blir kjent med gjengmedlemmene, byens innbyggere og de politiske konfliktene som rir hovedstaden uker før valget i 1976. Spenningene mellom de ulike grupperingene er til å ta og føle på. Kulene sitter løst. Bob Marley, som kun refereres til som "sangeren" gjennom hele boken, skal holde en fredskonsert i forkant av valget, men ender opp forsøkt myrdet. Gjennom de neste årene frem til Rolling Stones journalisten Alex Pierce skriver en artikkel med tittelen "A Brief History of Seven Killings" i 1991 følger vi livene til de syv gjengmedlemmene som pekte våpnene sine mot Marley den dagen. Vitnemålene kommer fra disse syv og flere av de berørte rundt. Dette inkluderer kjærester, rivaliserende gjenger, spøkelser (!), CIA-agenter og naboer i ghettoen. Gjør deg klar for en leseopplevelse av de helt skjeldne.

Jeg likte denne boken fordi den føltes genuin og ny. Det er den første boken jeg leser av Marlon James, men jeg synes den var kompleks og velkomponert på en måte som minnet meg litt om The Luminaries (som vant i 2013). Den var tidvis krevende å lese, fordi den så ofte skriftet forteller mellom et ukjent antall fortellere, fordi den spant over så lang tid og fordi den tidvis var direkte grusom (her sluttet likhetene med Luminaries!). Omfattende volds- og sexskildringer gjør at jeg ikke ville anbefalt denne boken til lesere under 18, fordi den er såpass grov. Så grov, at jeg revurderte hele boka etter det første kapittelet om Bam-Bam. Forfatteren er grei der. Lakmustesten kommer allerede før side 40.

HBO har kjøpt serierettighetene, og jeg håper og tror denne seieren øker sannsynligheten for at A Brief History blir TV-serie, et format boken kunne kledd godt. 
 
Clementine har samlesing på denne boken nå i oktober, så dersom du vil lese og diskutere den med andre, anbefaler jeg at du besøker bloggen hennes.

11 kommentarer:

  1. En flott omtale av denne interessante boka. Får både lyst til å lese den, men er også i tvil. Men skulle det bli en TV-serie, ville jeg nok se den. Skal holde meg orientert om hva andre mener om boka også. Takk for anbefalingen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, dette innlegget er ganske klipp og lim fra anmeldelsen. Tror den ville gjort seg godt som TV-serie. Den har mange fellestrekk med The Wire som jo ble kjempepopulær.

      Slett
  2. Gratuelerer med at favoritten din vant! :-) Og tusen takk for lenke. Det blir morsomt å se hva HBO får ut av den, men jeg leste et eller annet sted at Marlon James selv er med på å skrive for HBO, så det lover jo bra. Men det jeg ikke ser hvordan TV kan vise, er alle karakterene - det er jo så mange og det er vel logisk at en TV serie må kutte ut en bunch. Så jeg er glad for at jeg har lest bøken først!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er veldig spent på TV-serien, og er ihvertfall veldig glad for at det er HBO som skal lage den. De har gode og helhetlige serier da de ikke trenger å tenke så mye på seertall som en del andre kanaler. Mange TV-produksjoner er ikke langsiktige siden de ikke vet om de får fortsette til en ny sesong.

      Jeg vil tro det uansett er ganske ambisiøst å ta på seg å lage denne boken til en TV-serie, har jo ikke lest hele enda. Mulig de må kutte noen karakterer, men HBO-serien The Wire som jeg har nevnt flere ganger i kommentarfeltet til Clementine ifb med denne boken, har også veldig mange karakterer, og det fungerer bra. Jeg har blitt advart mot at den er vanskelig å komme inn i på grunn av det, men jeg synes ikke den er det. Det er mulig det er mer vanlig med mange karakterer i TV-serier i dag enn for 13 år siden da den kom. Det spørs hvor mange sesonger de tenker, en miniserie holder jo ikke. Du får uansett ikke det samme innblikk i tankene til karakterene på TV, så bok er alltid best;-)

      Slett
    2. Clementine: Jeg gleder meg til å følge refleksjonene i kommentarfeltet på samlesingen din og på de ulike bloggene etterhvert som folk får lest boka. Jeg ser ikke hvorfor det er logisk at TV-serie kommer til å kutte karakterer, HBO har de siste årene hatt stor suksess med serier med mange karakterer. Første og andre sesong av the Wire har over 50 navngitte karakterer, Game of Thrones har over 150 (hvilket helt klart kunne vært kuttet ned litt uten å gjøre særlig skade, forresten). En løsning kunne jo vært at hver epoke i boken blir en egen sesong. Det å ha lest boka først er uansett alltid bra, men jeg husker jeg tenkte da jeg leste den at den fridde litt til serieformatet. Jeg ser for meg at en god inndeling kunne vært å gjøre hver epoke som en egen sesong, men mener å ha lest et sted at det var prosjektert som miniserie? Uansett, boka er brilliant. Likte forresten diskusjonen de to kommentarene hadde om akkurat dette med hvorvidt man lykkes med det man bestemmer seg for å gjøre med boken, og at Marlon James var veldig ambisiøs, men at boka var ujevn. Om det var slik den ble forstått også av dommerne satt jeg ekstra pris på at de gikk for den, til tross - heller enn å velge en bok som i større grad lykkes med det den skulle - men var mindre ambisiøs.

      Slett
    3. Silje: HBO er et kvalitetsstempel i seg selv. Jeg var på et foredrag hos et av forlagene som diskuterte dette med hvorvidt The Wire var en av seriene som gjorde at tv-serier og litteratur nærmet hverandre seg hverandre mer (primært at TV-seriene ble mer litterære og brukte flere litterære virkemidler). Apropos The Wire så synes jeg det er morsomt at Weeper og Omar også har så mange fellestrekk. Omar var vel den mest populære, komplekse og kuriøse karakteren i serien. Jeg lurer på om Marlon James har latt seg inspirere?

      Slett
    4. He he nei du har helt rett - jeg tenkte mer hvis det blir en type mini-serie på 3 episoder eller noe.. men hvis det blir en TV serie med flere sesonger er det jo noe annet. God idé da som du sier å ha en sesong for hver epoke. Helt enig med det du sier om ambisjonen til James, og hvor supert at juryen gikk for en slik type bok, i stedt for å velge et tryggere valg (feks The Year of the Runaways).

      Slett
    5. Jeg holder på med både ABHOSK og The Wire nå, så skal legge merke til likhetstrekkene mellom de karakterene. Jeg visste ikke at Omar var den mest populære karakteren, men det skjønner jeg veldig godt. Det er virkelig en karakter som gjør inntrykk. I starten tenkte jeg at dette var den aller verste av de alle, men nå er han jo en slags favoritt ja. Jeg nærmer meg kun slutten av andre sesong, så har mye å glede meg til.

      Slett
  3. Yey!

    Er kun litt over halvveis selv, men det er jo ingen tvil om at dette er en verdig vinner. Kjenner jeg gleder meg veldig til tv-serien, tar meg i å savne tv-format når jeg leser (netflix har så godt som ødelagt hjernen min, de fleste bøker over 600 sider omformes til tv-serier i hodet mitt + at det eneste jeg liker bedre enn voldelige bøker, er voldelige tv-serier. Ah, vel). Nå holder jeg på med Narcos: elsker det! Nestemann ut blir The Wire.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det jeg er nesten mest spent på er hvordan de kommer til å portrettere Nina. Skal sjekke ut Narcos, hørt bra saker. Jeg driver med 11 sesong av Greys Anatomy (guilty pleasure, som ikke er verdig å nevne sammen med de andre seriene vi snakker om her) og ser Twin Peaks for første gang om dagen. Likte du True Detective forresten? Jeg likte den, men synes sesong 2 ble påfallende dreary. De stakkars folka skulle virkelig ikke ha det lett.

      Slett
    2. Jeg har bare sett sesong en av True Detective, og likte den godt. Dog ikke så godt som veldig mange andre, fikk litt overdose av Rust, mye visdom, men også mye bullshit.. Er skeptisk til sesong to, og drukner i serier for øyeblikket, men ser det vel etterhvert.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS