tirsdag 27. oktober 2015

Ebb and Flow

Apropos ingenting: Høsten er den beste årstiden (bilde: weheartit)
Har fått noen henvendelser om at det er stille på bloggen, det beklager jeg. Det har blitt et lite vakuum etter Man Booker og det er så mye å gjøre på jobb om dagen. Så jeg er ganske sliten og har ikke lest ferdig noen nye bøker jeg kan fortelle dere om. Nå har jeg hatt pause i snart 2 uker, så det begynner å bli på tide å ta seg sammen.

Noen som har tips til litt lettbente bøker, eller andre bøker som trigger leselyst?
Kanskje dette er tiden for å forsøke seg på lydbok? Råd og vink tas i mot med stor takk.

 

9 kommentarer:

  1. Hvis du ikke har noe i mot science fiction kan jeg anbefale Connie Willis, jeg har sjelden lest noe mer fengende. Jeg slukte alle hennes fire bøker om tidsreising. The Doomsday Book er ganske mørk, men utrolig fascinerende. Hovedpersonen reiser ved et uhell tilbake til året svartedøden kom til England (hun skulle vel egentlig reise tilbake til noen tiår senere) og havner midt oppi marerittet. To Say Nothing of the Dog er fra samme univers men mye mindre seriøs, full av humor. Der er de vel i det viktorianske England hvis jeg ikke husker helt feil. I Blackout og All Clear blir hovedpersonene fanget i London uten Blitzkrigen. Men det er to mursteiner som henger sammen, så kanskje ikke de beste å begynne med.

    Ellers elsker jeg krimserien til Alan Bradley. Husker ikke om du har lest noen av bøkene om Flavia de Luce eller ikke. Både spennende, sjarmerende, fengende og ganske triste til tider. Liker settingen i England på 50-tallet. Samt at hovedpersonen er 12 og opphengt i kjemi.

    Mummibøkene er også veldig fine og lettleste. Jeg har lest flere av dem når jeg har slitt med å fullføre andre bøker. Helt nydelige for voksne også, de er ikke kun for barn.

    Eventuelt kan du jo prøve deg på Wodehouse hvis du vil lese noe morsomt ;) Synes det er på tide at andre bokbloggere leser ham, men jeg har ikke hatt så mye hell med det enda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke noe i mot Science Fiction, så lenge det ikke blir superteknisk (for da faller jeg av). Tidsreising er jeg klar for. Krimserien til Alan Bradley høres ut som noe som er midt i gata til samboeren. Så jeg vidreformidler det tipset. Tenkte å gå til anskaffelse av Mummibøker til mini i magen, og gleder meg til å lese dem sammen med ham. Har ikke lest bøkene før, men husker jeg var helt opphengt i serien når jeg var liten.

      Jeg elsker Jeeves and Wooster (sett TV-seriene) og er helt klart motivert for å prøve meg på ei bok.

      Slett
    2. Er du gravid?? Gratulerer så mye! Når kommer minien til verden?

      Connie Willis sine bøker er ikke superteknisk. Synes du tidsreising er spennende og har et snev av interesse for historie tror jeg du vil like dem. Jeg elsker tidsreising som konsept, og blir alltid overlykkelig når jeg snubler over bøker eller filmer som omhandler det (med mindre kvaliteten ikke er særlig god da), så det var perfekt underholdning for meg.

      Du må si om samboeren din liker Bradley-serien hvis han leser dem. Hadde vært interessant å høre hva en mann vil synes om dem. Ikke at de er spesielt damete, men likevel..

      Jeg har ikke sett så mye av serien, men har veldig lyst. Digger jo Fry og Laurie, selv om jeg ser for meg at det er vanskelig å filmatisere bøkene til Wodehouse, da det er språket som gjør dem så gode.

      Slett
    3. Megaseint svar, sorry. Ja, er gravid - junior er forventet ca 10.feb - så jeg er ferdig med 6 mnd og inne i mnd 7 nå.

      Slett
  2. Hvis du har lyst på noe grafisk, kan jeg anbefale Sandman. Ikke direkte lettlest, men veldig medrivende. Fikk meg ut av en begynnende lesetørke for en stund siden.

    (Ja, høst er best).

    SvarSlett
    Svar
    1. Sier jeg optimistisk, mens jeg sannheten er at jeg nesten ikke leser for tiden selv. Søvn, jobb, netflix.

      Slett
    2. Sandman noteres!

      Vi lever visst samme liv om dagen.

      Jeg tenkte å komme med en tilleggskommentar jeg også. Jeg har jo prøvd å lese. Jeg leste ferdig Sara Stridsbergs Medealand, men har ikke klart å skrive om den enda. Også begynte jeg på Between the World and Me av Ta-Nehisi Coates og kom ca halvveis før jeg konkluderte med at den gned meg feil (selv om jeg synes tematikken er interessant og viktig). Men joa, søvn, jobb og TV-serier her også.

      Slett
  3. Etter det hardkjøret ditt med hele langlisten skjønner jeg godt at du er litt utladet. Lydbok kan jo være tingen. Jeg tyr gjerne til Harlan Coben når det går trått da bøkene hans er veldig spennende og lettleste. De egner seg som lydbok siden de er lett nok til å henge med, men likevel ikke så enkle at de blir kjedelige synes jeg. Ellers hørte jeg J.K.Rowling sin The Casual Vacancy/Det tomme rommet på lydbok for ikke så lenge siden og det er min favoritt av de jeg har lest i år. Eller hva med noen gode ungdomsbøker som gjerne er lettleste men med substans? Eleanor and Park av Rainbow Rowell er nydelig synes jeg eller Wonder/Mirakel av R.J.Palacio.
    Jeg har samlet opp en del bøker til min 5-åring som jeg gleder meg sånn til å lese for henne. Jeg tror hun snart er klar for Astrid Lindgren, Roald Dahl og Harry Potter:-) Lykke til videre med svangerskapet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har vært nysgjerrig på The Casual Vacancy - så det kunne kanskje vært noe! Tusen takk for flere gode tips og lykkeønskninger med svangerskapet, fullgått 6 mnd nå - så begynner å glede meg til permisjon i januar.

      Ja, ungen er ikke ute av magen enda og jeg lurer på hvor gammel han må bli før vi kan begynne å lese barnebokklassikere som Brødrene Løvehjerte (kjempeskummel!) og The Little Prince. Tenker det blir noen runder med pekebøker og larven Aldrimett først...

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS