mandag 31. oktober 2011

S.King writing as R.Bachman - The Long Walk

Som de fleste som har stått til konfirmasjon (and then some) liker jeg å tro mine Stephen King dager er bak meg. Han utgjorde minst ett år av tenårene mine, og jeg husker jeg var helt hektet. Her om dagen, da jeg entusiastisk fortalte noen om spill-på-liv-og-død-konseptene i The Hunger Games og Battle Royale, fikk jeg anbefalt The Long Walk. Jeg rynket litt på nesa av at det var Stephen King, men bestemte meg for at hei, jeg elsker bokanbefalinger og når jeg får de - så leser jeg.
Forfatter: Stephen King skriver som Richard Bachman, en litt sintere og (enda) mindre analytisk versjon av seg selv.

Tittel: The Long Walk (1999), 384 sider

I et nøtteskall: 100 gutter trekkes ut til å være med i "The long walk", der man går til det kun er en person igjen. Faller man under 6.5 km/t og ikke klarer å hente seg inn igjen iløpet av to minutter, får man en "ticket to the farm" - et skudd i hodet på kloss hold av soldatene som vokter løypa.

Favoritt-utdrag:

"There was still the unshakable, blind assurances that this organism Ray Garraty could not die. The others could die, they were extras in the movie of his life, but not Ray Garraty, star of that long-running hit film, The Ray Garraty Story. "

"memories were like a line drawn in the dirt. The further back you went the scuffier and harder to see that line got. Until finally there was nothing but smooth sand and the black hole of nothingness that you came out of."

"
We want to die, that’s why we’re doing it. Why else, Garraty? Why else?"

Tanker i ettertid: Det er spennende nok, jeg har bry til å lese hele boka på to dager. Man skulle tro at en historie om et spill om liv og død der man rusler i flere dager skulle inneholde flere interessante tankerekker enn det boka faktisk gjør, her kommer den litt til kort. Guttene i The Long Walk har like komplekse tankerekker som gjennomsnittskua på vei til slakteri. De er redde, sinte, apatiske - og jeg lærer ingenting. Spennende var det likevel.

Anbefales: De på 15-16 som enda ikke har sett Battle Royale, før The Hunger Games er ferdig filmatisert.

Karakter: C-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS