onsdag 11. oktober 2017

S. Neuvel - Themis files 1 & 2 (Sleeping Giants & Waking Gods)

Kjæresten anbefalte denne serien. Han hører mage lydbøker i året - hovedsakelig sci-fi og thrillere dersom har velger skjønnlitteratur. Vi har ulik smak, men etter han tipset meg om Dark Eden, som jeg elsket - var jeg klar for en ny trilogi. "Bok to er enda bedre enn bok en" fortalte han. Det skjer jo aldri. Nå har jeg lest begge de to første bøkene, den siste i serien kommer 1.mai 2018. Jeg vil ha den nå!

En liten jente er ute og sykler og faller ned i et firkantet hull. Hun lander i noe som likner på en diger metallhånd. I voksen alder får hun jobben å lede et team som forsker på hånden, som kun er en av flere enorme kroppsdeler som dukker opp. Arkeologer anslår kroppsdelene til å være flere tusen år gamle, men teknologien er ukjent for oss. Kroppsdelene er av et sjeldent metall man kun finner i tilstrekkelige forekomster dypt i jordas indre og lyser turkis, med en ukjent energikilde. Hvem har laget kroppsdelene, og hva er de til? Lytter- og leservennlig sci-fi/thriller som er vanskelig å legge fra seg.



Forfatter: Sylvain Neuvel

Tittel:
Sleeping Giants (Themis Files #1), 320 sider.  Utgitt 26 april 2016
Waking Gods (Themis Files #2), 325 sider. Utgitt 4 april 2017

I et nøtteskall: kjapt men godt!

Favorittutdrag:
Ah, denne lydbokingen gjør det vrient for meg. Beklager! Har måttet raide Goodreads etter quotes.

“If you fall in love with someone, there’s a good chance the person won’t love you back. Hatred, though, is usually mutual. If you despise someone, it’s pretty much a given they’re also not your biggest fan.” 
"I have always been thoroughly bewildered by North Korea. They cannot be threatened, as they feel themselves superior to the one making the threat. They cannot be reasoned with, and most importantly, they are 100 percent convinced of their righteousness, so they cannot be bought. Megalomaniacs with delusions of grandeur are notoriously difficult to handle, but how generations of them can follow one another is beyond me."

Drivende thrillerserie
Bøkene er strukturert som intervjuer gjennomført av en ukjent autoritetsperson. Han er vel-artikulert og særdeles tørr/britisk. Det at hele boken består av intervjuer, altså dialog mellom to parter - gjør at den er velegnet som lydbok. Det virker så naturlig.

Jeg synes bøkene var spennende, og er enig med samboeren i at bok to klarte å holde trykket fra bok en oppe. Jeg hadde ørepluggen med lydbok i så ofte jeg kunne til jeg var ferdig med bok to. Det var imidlertid to ting som svekket historien for min del. Den ene var autoritetspersonens historie om hans "rise to power" som jeg synes var utrolig lite troverdig. Det blir først et problem godt ute i bok to, men boka hadde vært bedre med maktreisen hans uforklart. Det andre som irriterte meg var karakteren Kara som blir mer og mer klisje og gradvis mindre troverdig. Det er som om Neuvel har skrevet inn drømmedama si i boka. Hun er sterk, usentimental, har et hjerte av gull kamuflert bak et kjølig ytre, er superlojal, blendende vakker, rappkjefta, har ingen respekt for autoriteter og er i tillegg modig og altoppofrende (med et smil). Det blir litt mye av det gode.

Det overrasker meg at boken har blitt sammenliknet med The Martian - jeg har bare sett filmen, men de to har ikke særlig mye til felles, slik jeg ser det. Kanskje med unntak av at vi forholder oss til en logg og en tilsynelatende umenneskelig utfordring.

Dette er tilgjengelig til å være sci-fi (mye folk og følelser, lite teknologi), drivende akkurat som en thriller skal være og en riktig god historie. I tillegg slutter den ganske uventet. Man tror man bare leser siste side for å kunne sette punktum i en historie som har vært slutt en liten stund. Så endrer siste setning alt! Jeg elsker det!

Karakter: C

#pageturner, #nylitteratur, #jegskallesesistebokenogså #trilogi #spesieltvelegnettillydbokformatet #audible 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS