fredag 26. oktober 2012

S. Chbosky - The Perks of Being a Wallflower

The perks of Being a Wallflower er en samling brev fra 15-årige Charlie til en ukjent mottaker, om livet, sånn fra dag til dag. Boken skildrer på fantastisk vis det å være tenåring, det å være usikker, forelsket, i ubalanse og deprimert.

De siste sidene leste jeg i det vi fikk beskjed via høyttalersystemet på toget at en person hadde kastet seg foran et tog mellom Asker og Drammen Stasjon. I den klare, kalde høstkvelden stod jeg igjen på Asker stasjon. Det at en person valgte å avslutte sitt eget liv, ga meg noen timer til å fundere over mitt eget og boken jeg akkurat hadde fullført. For første gang på lenge følte jeg mer enn jeg tenkte.




Forfatter: Stephen Chbosky

Tittel: The Perks of Being a Wallflower (1999).

Soundtrack: The Smiths – Atumn Leaves

Trivialia:

1) Boken er filmatisert med Emma Watson i en av hovedrollene, og med en 8.5 IMDB-score høres den ut som den er verdt tiden.

2) Charlie former et sterkt bånd med engelsklæreren sin, og leser utrolig mange gode bøker i løpet av boken. Her er listen:
  1. To Kill a Mockingbird by Harper Lee
  2. This Side of Paradise by F. Scott Fitzgerald
  3. Peter Pan by J.M. Barrie
  4. The Great Gatsby by F. Scott Fitzgerald
  5. A Separate Peace by John Knowles
  6. The Catcher in the Rye by J. D. Salinger
  7. On the Road by Jack Kerouac
  8. Naked Lunch by William S. Burroughs
  9. Walden by Henry David Thoreau
  10. Hamlet by William Shakespeare
  11. The Stranger by Albert Camus
  12. The Fountainhead by Ayn Rand 
I et nøtteskall: I noen øyeblikk er vi udødelige, i andre er viljen til å leve fint liten – det har vel aldri vært mer sant enn når man var tenåring, når man på mange måter var selve essensen av seg selv, den konsentrerte og noe intense versjonen av personen man kommer til å bli.

Favorittutdrag:
"I just need to know that someone out there listens and understands and doesn't try to sleep with people even if they could have. I need to know that these people exist."
"I have finished To Kill a Mockingbird. It is now my favorite book of all time, but then again, I always think that until I read another book."

"You know… a lot of kids at school hate their parents. Some of them got hit. And some got caught in the middle of wrong lives. Some of them were trophies fir their parents to show the neighbors like ribbons or gold stars. And some of them just wanted to drink in peace. For me personally, as much as I don't understand my mom and dad and as much as I feel sorry for both of them sometimes, I can't help but love them very much".

"Do you enjoy holidays with your family? I don't mean your mom and dad family, but your uncle and aunt family? Personally, I do. There are several reasons for this. First, I am very interested and fascinated by how everyone loves each other, but no one really likes each other."
"So, I guess we are who we are for a lot of reasons. And maybe we'll never know most of them, But even if we don't have the power to choose where we come from, we can still choose where we go from there. We can still do things. And we can try to feel okay about them."

Tanker i ettertid: Jeg syntes det er vanskelig å si noe om denne boken. Charlie er klok, og det er godt å se hvordan en familie som krangler og plukker på hverandre kommer sammen når det gjelder. Først og fremst appellerer Charlies brev til empatien i deg, sekundert til hvordan du ser ditt eget liv, familien din, vennene dine, historien din, skadene du har fått med deg på veien – men viktigst av alt at det fortsatt er mye å være glad for (deriblant fantastisk litteratur). Charlie er introvert, han foretrekker å skrive brev til en ukjent – den eneste reelle selvutleveringen han har. Han åpner seg i liten grad for menneskene rundt seg, og setter konstant andres behov foran sine egne. Et eksempel på dette er når han lar sin homofile venn med kjærlighetssorg kysse ham, gjentatte ganger – selv om han helst ville sluppet. Han tenkte kanskje det trøstet kameraten. Sam, jenta i vennegjengen som han er forelsket i arresterer ham på dette: "you can't just sit there and put everybody's lives ahead of yours and think that counts as love. You just can't. You have to do things." Det er veldig sant. Det er dog endel lettere å være observatør, enn å spille hovedrollen i eget liv.

Anbefales: Alle som er, eller har vært ung.

Karakter: A


4 kommentarer:

  1. Flott omtale, Linn :-) Jeg merker jo at denne bør leses, helst før filmen kommer (den har vel ikke kommet ennå??).

    Du, skulle jeg sende deg et bilde? Klem

    SvarSlett
  2. Takk :) jeg svarte deg på Mail jeg.

    SvarSlett
  3. Denne ligger faktisk på nattbordet mitt og bare venter på at jeg skal plukke den opp. Nå fikk jeg veldig lyst til å gjøre det med en gang. Filmen kommer på fredag, så vi må henge i!

    SvarSlett
  4. Ah! Jeg så den stod på listen over filmer på den store kinodagen i Drammen - sal 4 kl. 00.30. Syntes det virket rart. Kanskje det var førpremiere? Kan også ha vært skrivefeil, har jo sett etter den i ettertid uten å finne den. Skal se filmen, gleder meg til den - selv om jeg regner med å bli skuffa.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS