torsdag 3. desember 2015

L. Groff - Fates and Furies

Fates and Furies ble hørt på lydbok, etter jeg leste en leselystvekkende post av Jacklyn Day. Boken har ligget på bestselgerlistene til New York Times og var en av finalistene til National Book Award.

Skuespillerspiren Lancelot 'Lotto' Satterwhite pensjonerer seg som selverklært Don Juan etter å ha falt pladask for sitt sosiale motstykke – den vakre, men kjølige Mathilde Yoder. Første gang de snakker sammen spør han om hun vil gifte seg med ham, noe hun samtykker til – og bryllupet står 14 dager senere. Kort tid etter bryter moren til Lotto med ham og gjør ham arveløs. De neste årene er det Mathilde som arbeider for å holde husholdningen flytende mens Lotto får avslag på skuespillerjobber. Fates and Furies følger ekteskapet gjennom 24 år. Først fra Lottos perspektiv, i delen av boka titulert "Fates", så i Mathildes del titulert "Furies". Utad fremstår de to motsatsene omtrent mytisk sterke – selv om vennene til Lotto har veddet penger på hvor lang tid det tar før et brudd er et faktum. En sosial, varm og flørtete mann som ham kan umulig være sammen med slik en isdronning over tid, syntes de å tenke. Det er imidlertid mye man ikke vet, og hemmelighetene kan utgjøre en like stor bestanddel som sannhetene i et forhold.

Bildet er lånt fra Bookshopsantacruz.com

Forfatter: Lauren Groff

Tittel: Fates and Furies (2015)

Sideantall: 390 sider (14 timer lydbok fra Audible, men ble hørt på hastighet 1,25 x)

I et nøtteskall: Alt er et spørsmål om perspektiv – også ekteskapet til Lotto og Mathilde som utfordrer forestillinger om hva som er godt og hva som er råttent. Boken har av mange blitt sammenliknet med Gone Girl, men vil si den er flere hakk hvassere i kompleksitet, språk og problemstillinger.

Favorittutdrag:
Vanskelig for meg å finne tilbake til dem, siden jeg hørte boken som lydbok på Audible. Vanligvis så pleier jeg å streke under i boka. Så, beklager. Ingen favorittutdrag denne gangen.


Et godt ekteskap?
"Hva er forskjellen på en komedie og en tragedie?" spør en av lærerne på internatskolen Lotto hater som unggutt. Læreren avfeier svaret om at den ene er trist og den andre er morsom. "Perspektivet, er svaret", sier læreren. Og perspektiv er egentlig nøkkelen til hele boken. Alt kommer an på hvordan man ser det og hvor store andeler av sannheten man velger å ilegge betydning og gi rom for. Var dette et godt ekteskap, var Mathilde og Lotto gode mennesker og partnere for hverandre? Groff formaner ikke. Hun lar leseren tenke selv – utforske alle nyansene av grått.

Boken har et mørke i seg som gjør den interessant – selv om den appellerer til en paranoia som ikke akkurat øker salget av forlovelsesringer, for å si det slik. Stort pluss for nydelig språk, original gjennomføring og etter hvert godt med spenning, liten trekk for overfloden av bakgrunnsinformasjon om mødre og fedres forhold og barndom som vi fores med innledningsvis og sexscenene jeg synes er kleine.

Så det var mørkt, men interessant – og jeg anbefaler boken!

Karakter: Var opprinnelig en B men ble oppjustert til en A etter å ha tenkt på det et halvt år.

Tags: #spennende, #gresk tragedie, #eller komedie, #Shakespeare, #gone girl, #mørk materie, #Audible, #anbefales

7 kommentarer:

  1. Jeg ble straks interessert når du sier den er hakket hvassere enn Gone girl. Samtidig som dette med å se et ekteskap fra begge sider er en vri som interesserer meg. Denne fine omtalen fikk leselisten min til å vokse litt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar Astrid Terese, dersom du leser den er jeg veldig spent på hva du synes!

      Slett
  2. Denne har jeg hørt flere booktubere prate om - og nå fikk jeg endelig ut fingeren! Den er bestilt og på vei :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Stikker innom bloggen din for å se om den er lest og anmeldt :)

      Slett
  3. Skjønner ikke alt dette pratet om Gone Girl, som jeg ser mer som en krim, og Fates er da mer en typisk synsvinkeldrama. Det har sikkert et fancy navn, men det jeg tenker på er - sånn Sound and the Fury (aha furies) hvor et ufullstendig gradvis fylles ut av nye personer/informasjon.

    Jeg likte den godt - selv om Lotto ble litt langtekkelig - tok det seg opp med Mathilde, ble klarer hvor boka var på vei. Første del var litt virrete, men det var vel også meningen. Litt ufarlig kanskje - perspektiver som du skriver - men jeg skulle ønske den hadde et litt klarere plott. Et mysterium eller skjelett i skapet.

    Merkelig nok forsøkte også jeg meg på høyere hastighet med denne. Varte ikke lenge, ble hyperstressa av 1,25, selv om jeg syntes Lottodelen gikk tregt, og gikk rett tilbake til 1. Hører du alt på 1,25? Kanskje det er en vanesak?

    SvarSlett
  4. Ja, men den har upålitelig forteller/mindfuck elementet. Hva er det beste synsvinkeldramaet du har lest? Enig i at Mathildes del var den beste. Jeg savnet egentlig ingen elementer, var opptatt med å forsøke å finne ut hvem som egentlig var den "bedratte part" her, noe jeg måtte gi opp. Shift hørte jeg på 1. Lottodelen var lettest å høre på 1.25 for han som leste opp pratet veldig tydelig og sakte i utgangspunktet. Jeg tror egentlig 1 er det jeg kommer til å holde meg til. Kjæresten hører oftest på 1.40 og det gjør meg superstressa.

    SvarSlett
  5. 1,40 ville drevet meg til vanvidd, og den ene halvtimen jeg prøvde 1,25 fungerte heller ikke. Holder meg til 1 framover og ferdig med det.
    Kommer selvfølgelig ikke på et eneste synsvinkeldrama på bestilling, ihvertfall ikke hvis mindfuck er en del av spørsmålet. Men den jeg alltid tenkter på som originalen er Faulkners Sound and Fury. Ikke nødvendigvis et synsvinkeldrama, men et ufullstendig historie som stadig skifter retning etterhvert som flere karakterer kommer til. Lenge siden jeg leste den, men absolutt en klassiker. Har du lest den?

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS