torsdag 23. august 2018

R. Powers - The Overstory (Man Booker Longlist 2018)

Tre bøker inn i Man Bookers longlist, og jeg er overbevist om at jeg har lest vinnerboka. Det er et par dager over ei uke siden jeg var ferdig, og bortsett fra litt jobblesing i en Jonas Gahr Støre-bok (et slags litterært frieri til fagbevegelsen) har det ikke vært noe lesing på meg siden da. Har måttet fordøye. En annen problemstilling er at jeg - all min entusiasme for denne boken til tross - ikke har klart å formidle hva som gjør den så leserverdig. Folk rundt meg rygger sakte bakover når jeg snakker om en fantastisk bok om trær og menneskene som kjemper for dem.

The Overstory lettere henslengt i pendlerveska. Nei, det er ikke en hasjplante i bakgrunnen der (den ble dog kjøpt i blomsterbutikk som en spøk i sin tid grunnet likheten og går under navnet hasjplanta)

Forfatter: Richard Powers

Tittel: The Overstory (2018)

Sideantall: 502 sider

Plot: En hørselshemmet forsker oppdager at trærne kommuniserer med hverandre, hun latterliggjøres i det vitenskapelige miljøet. En bondesønn av norsk herkomst bryter med familietradisjonene og blir kunstner. Det vakreste kunstverket er likevel bildebunken med bilder av et kastanjetre, som har blitt fotografert månedlig i over hundre år. Datteren av en kinesisk student bærer på en familieskatt, hun har blitt ingeniør som sin far og har en strålende karriere. Helt til noen skjærer ned de majestetiske trærne utenfor kontoret hennes. En middelmådig student som tilbringer flere timer i rus og bakrus enn i lesesalen får elektrisk støt og dør. Hun bringes tilbake til livet av noe hun beskriver som skapninger bestående av lys og luft - og får for første gang en målrettet driv.  En krigsveteran har friskt i minne at flyet hans ble skutt ned, og det som reddet ham var at et banyan tre tok i mot fallet. Han lever av å plante skog, men blir fortalt at det å plante disse trærne gjør at de store selskapene får tillatelse til å felle enda flere kvadratkilometer med tusen år gammel skog. Motivasjonen får seg en støkk etter det. Vi møter mange karakterer og får mange ulike historier. Fem av karakterene går sammen og danner en aktivistgruppe for å beskytte amerikas få gjenværende kvadratkilometer med urørt skog. Ingen av dem så det for seg at de skulle bli aktivister, men det er det eneste som gir mening.


Favorittutdrag:
“It’s so simple,” she says. “So obvious. Exponential growth inside a finite system leads to collapse. But people don’t see it. So the authority of people is bankrupt.”

The bystander effect og trær som kommuniserer
En foreleser dør foran en hel klasse med elever. Han får hjerteinfarkt, men ingen foretar seg noe. De ler nervøst, tror han tuller. Alle belager seg på at om det virkelig var alvorlig ville vel en eller annen gjort noe. Akkurat slik er det med folk flest og avskoging også. Om det var så viktig ville vel noen gjort noe? Så står flere milliarder mennesker og ser på at skogene forsvinner og havene fylles av plast. Og de som  foretar seg noe, kanskje det eneste som gir mening, er "slitsomme aktivister". I løpet av få minutter feller vi et tre som har vokst i over tusen år.

Jeg likte karakterene i denne boken. Favoritten min var Patricia (Plant Patty) - den døve forskeren. Boka gjorde meg nysgjerrig og vekket et engasjement. Jeg vil lese mer om trær og hvordan de kommuniserer. Hvor mye av materiellet til Plant-Patty var faktisk vitenskap og hva var kvasi? Et raskt googlesøk sender meg til Smithsonian  som bekrefter: "All the trees here, and in every forest that is not too damaged, are connected to each other through underground fungal networks. Trees share water and nutrients through the networks, and also use them to communicate." En tysk forsker går litt lengre og påpeker at trær også kan lukte, smake og at de "ammer" sine små. Trær er altså ikke enslige kjemper, men samarbeider gjennom et "wood-wide-web". Jeg bør lese boken hans "The Hidden Life of Trees." 

Uansett, jeg synes boken ga perspektiver og ny kunnskap. The overstory handler om å løfte blikket. Jeg har bare lest tre av bøkene på longlisten, men jeg håper denne vinner!

Karakter: A

6 kommentarer:

  1. Da har vi faktisk samme favoritt i år igjen. I fjor var vel første gangen det skjedde. Dine favoritter har en tendens til å vinne også, så det lover godt for årets pris. Jeg måtte Google avskoging i Norge etter å ha lest boken fordi jeg ble så nysgjerrig på temaet. I tillegg Googlet jeg ganske mange bilder av ulike tresorter ;)

    Håper du leser The Long Take også, er nysgjerrig på hva du vil synes om den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Labben! Ja, men du har sikkert over dobbelt så godt belegg som meg for å ha en favoritt! Spent på hva du fant ut var status i Norge. Jeg fikk akuttdårlig samvittighet for at det nye huset er bygget i nedhogget skog. Jeg skal lese the long take!

      Slett
    2. Haha er ikke alle hus i Norge bygget av det? Tror status i Norge er bedre enn ganske mange andre steder, vi planter nytt slik at vi ikke mister så mye skog totalt. Nå var det jo noe om at nyplantet ikke var i nærheten av like godt for miljøet som det gamle og delvis råtne, men kanskje vi ikke hogger ned nok til å ødelegge helt.

      Slett
  2. Denne sparer jeg til jeg har overskudd, fordi jeg tror den kommer til å bli en favoritt. Har gått rundt å savnet en ordentlig god miljø-bok, og synes i det hele tatt at det er rart hvor lite fokus det er på klima/miljø i samtidslitteraturen (sikkert fordi jeg selv knapt tenker på noe annet). Nå må jeg bare sove sammenhengende netter en liten uke og/eller finne meg til rett i studiene, så skal jeg plukke opp denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. I hear ya! Måtte overskudd engang komme. Dette er imidlertid boken du har lett etter. Har du begynt å studere igjen? Mener å huske du var sykepleier.

      Slett
    2. Jepp, går videreutdanning i intensivsykepleie.

      Har lest type 30 sider skjønnlitteratur (kose sci-fi) siden studiestart. Gleder meg fremdeles til denne. Kanskje til jul? Neida. Joda. Neida.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS