fredag 4. oktober 2013

Joda, du lærer masse av skjønnlitteratur!

NRK publiserte i dag en nettsak om hvordan en god roman gjør hjernen smartere. Er skjønnlitteraturen av litterær kvalitet (les: altså ikke fifty shades of Grey) - gjør den deg flinkere til å forstå hva andre tenker og føler. Populærlitteratur og faktatekster har ikke samme effekt.

David C. Kidd og Emanuele Castano konkluderte sin undersøkelse med at selv små snutter av kvalitetslitteratur gjør oss bedre egnet til å tolke andre menneskers følelser, og til å sette oss inn i andres tankegang.

Kidd og Castano er ikke først ute med dette. At det å lese skjønnlitteratur er bra for oss, hjelper oss utvikle empati og forståelse har vi alle hørt før.

Aristoteles hevdet at poesi ( han refererte til Odysseen om Homer og tragediene Aeschylus, Sophocles og Euripedes - som vi nå ville definert som skjønnlitteratur) på mange måter er viktigere enn historie.
Historien forteller oss kun hva som har skjedd, i mens skjønnlitteraturen kan fortelle oss hva som kan skje, det kan strekke moralen og fantasien vår, og gi oss ny kunnskap om oss selv og andre. Aristoteles.
Jeg syntes også Fitzgerald sier det godt:
That is part of the beauty of all literature. You discover that your longings are universal longings, that you're not lonely and isolated from anyone. You belong. F. Scott Fitzgerald
Og er ikke dette en av de viktigste grunnene til at vil alltid er å finne med nesa i en bok, fordi de virkelig gode bøkene gjør oss bedre, og får oss til å føle en form for tilhørighet med mennesker vi kanskje tenkte var veldig forskjellig fra oss selv?

Jeg har satt sammen en collage av et utvalg bøker som fikk meg til å tenke - bøkene som gjorde meg litt smartere:


Her har jeg lagt til link til anmeldelsene av disse, om dere vil lese om de:

1) Jonathan Franzen - Freedom
2) Benjamin Hale - The Evolution of Bruno Littlemore
3) Khaled Hosseini - Tusen Strålende Soler
4) F. Scott Fitzgerald - The Great Gatsby
5) Yann Martel - Life of Pi
6) Rohinton Mistry - A fine balance (Balansekunst)
7) David Foster Wallace - The Pale King
8) George Orwell - 1984
9) Ernest Hemingway - The old man and the sea

- Jeg utfordrer dere også i kommentarfeltet til å fortelle meg om en bok dere har lest som gjorde dere smartere, lærte dere noe om dere selv, andre eller omgivelsene deres.

10 kommentarer:

  1. Vanskelig å plukke ut en. Jeg lærer noe av de fleste bøkene jeg leser. Skjønnlitteratur og annen litteratur. Men en av de jeg har lest i år som jeg har lært mest av er Hanne Eggen Røisliens bok; Isralerne-kampen for å høre til. Jeg merker det på hvordan jeg responderer på nyheter fra området.

    SvarSlett
  2. Eg blir ikkje ferdig med Marianne Kaurins "Nærmere høst", boka som (særs overraskande for min eigen del) lærte meg å forstå korleis gode menneske kan rekne at dei ikkje har andre utvegar enn å bidra til det vonde.

    SvarSlett
    Svar
    1. Elsker det når bøkene gjør slikt inntrykk og henger igjen. Syntes også begrunnelsen din gjør at det er en bok jeg ønsker å lese!

      Slett
  3. Et kjempeinteressant, men vanskelig spørsmål du stiller der, Linn! Som Tone H sier så lærer man av nesten hver bok man leser. Amos Oz "A tale of love and darkness" ga meg et mer nyansert syn på Israel-Palestia-konflikten. "Ballansekunst" (som du nevner) viste meg hvor vondt det kan være å være medmenneske. Susan Cains "Quiet. The power of introverts..." ga meg mange aha-opplevelser om meg selv og andre :) Den siste boka er ingen skjønnlitterær bok, men moralen er at lesing gjør klok :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - leste Quiet etter å ha lest din omtale av den!

      Slett
  4. Det er vanskelig å velge noe konkret, for det meste jeg velger å lese av litteratur påvirker meg på et vis, akkurat som Tone H skriver, men kanskje det jeg har lest de siste månedene, Moth Smoke av Mohsin Hamid, Kingdom's End and other stories av Saadat Hasan Manto og, sist nå, Serious Men av Manu Joseph.

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres veldig bra ut, skal notere meg dem på Amazonkontoen min!

      Slett
  5. En interessant diskusjon. Jeg er helt enig i at man blir smartere av å lese. Selv syntes jeg at jeg fikk mye utav The Great Gatsby og To kill a mockingbird, som begge er bøker jeg har lest nylig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ja, The Great Gatsby er en av mine favoritter. To Kill a Mockingbird må jeg også bare få lest.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS